
Klantwaarde en tevredenheid zijn al jaren hot. Sommige bedrijven, waaronder Federal Express, Subaru, Sun Microsystems, Hewlett-Packard en US West, scoren consistent goed op deze zaken. Dan is het slechts een kwestie van tijd dat hun marketingbeleid onder de loep wordt genomen. Met als hamvraag: wat doen deze bedrijven zo goed, wat kunnen anderen daarvan leren?
De marketingwetenschappers Michael Garver en Gary Gagnon van de universiteit van Michigan hebben dit onderzoek verricht en komen met zeven klantgerichte sleutelactiviteiten die deze succesbedrijven kenmerken. Wat typeert deze bedrijven die succes hebben op gebied van klanttevredenheid en klantwaarde?
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
Artipoppe- een werkelijk klantgerichte bedrijfscultuur; Al snel een holle frase, maar de succesbedrijven zien klanttevredenheid als net zo belangrijk als andere strategische ondernemingsdoelen; ze passen de juiste middelen (systemen, mankracht) toe om klantwaarde te vergroten.
- Steun van het topmanagement, en een voortdurende en intense klantfocus; De bazen behandelen de maatstaf klanttevredenheid net zo als financiële maatstaven als omzet en winst, medewerkers worden er op afgerekend.
- instrumenten waarmee naar klanten wordt geluisterd; Dus niet alleen uitgebreid kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek, maar ook het begrip om daarop juiste beleidsmaatregelen te nemen.
- training, training, training;
- samenhang in prestatie-indicatoren; In ieder bedrijf regent het cijfers, indicatoren en andere data. Allemaal cijfers over uiteenlopende factoren die de klanttevredenheid kunnen bepalen. Zicht op de causale verbanden is cruciaal.
- drang om constant te verbeteren; Tevreden achterover leunen is een grote vijand van succesvolle bedrijven.
- evalueren en belonen; Hard nodig om de spirit er bij de medewerkers goed in te houden. <#FONT SIZE=1>Bron: business horizons <#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee