Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderen 'helpen' tabaksindustrie

Tabaksfabrikanten beweren allemaal dat ze kinderen niet aan het roken willen helpen. Waarom zijn sigaretten dan toch zo verleidelijk?…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Pakjes in je lievelingskleuren of met glitters, sigaretten met lekkere smaakjes... Kinderen uit groep 8 hebben er tabak van dat ze zo worden verleid door de tabaksindustrie. Op initiatief van Stichting Rookpreventie Jeugd bedachten vijf groep 8'ers daarom een alternatieve verpakking én smaak, zodat sigaretten een stuk minder interessant zijn voor minderjarigen. Hun plannen boden ze aan bij Philip Morris in Bergen op Zoom, de grootste tabaksfabriek ter wereld. In het vandaag op Wereld Niet Roken Dag gelanceerde filmpje hieronder zie je of de ludieke actie, inclusief een sputterende communicatiemanager van Philip Morris, effect heeft.

related partner content for mobile comes here
Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Stichting Rookpreventie Jeugd startte het initiatief Rookalarm twee maanden geleden. Het uitgangspunt van Rookalarm is dat kinderen de felste tegenstanders van roken zijn. Alle kinderen in groep 8 weten zeker dat ze nooit willen roken. Toch rookt een derde van hen binnen vijf jaar wel. Het doel van de stichting is zorgen dat groep 8’ers nooit met roken gaan beginnen. Om dat te bereiken zijn er volgens de stichting twee maatregelen: de prijs van tabak moet drastisch omhoog en het aantal verkooppunten omlaag. Het filmpje van groep is onderdeel van het initiatief.

Sinds de lancering van het initiatief op 3 april werden al meer dan 25.000 kinderen lid van de Rookalarm Hyves. Daarmee is het nu al één van de drie meest succesvolle Hyves-campagnes aller tijden. Op de site kunnen ouders, al dan niet anoniem, een petitie ondertekenen om aan te dringen op beleidsverandering.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in