Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Kaas-commercial is meer geschikt voor parfum’

Campagne Rapport: onderzoeksbureau MeMo² meet wat Nederlandse kijkers vinden van commercials
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het Nederlandse publiek kan de niet goed plaatsen. In de reclame voor Old White (oude geitenkaas) zien we een man die door de donkere straten van Amsterdam loopt. Hij komt in een donker pand, waar hij begroet wordt door een dansers in een witte gewaden met hoorns op hun hoofd. Er dansen kristallen om hem heen en een fluisterende stem daagt hem uit om ‘te proeven van het onbekende’. Vervolgens ziet hij een stuk kaas liggen.

related partner content for mobile comes here

Categorie parfums

Uit de resultaten van onderzoeksbureau Memo² blijkt dat Nederlanders de reclame niet bij Old Amsterdam vinden passen. Een respondent zegt: ‘Heel rare en wazige reclame. Valt meer in de categorie van parfums, die gebruiken deze stijl normaal.’

Onduidelijk

Kijkers vinden de commercial wel opvallend (63%) en onderscheidend (59%), maar voor 59% van de respondenten is de boodschap niet duidelijk.

‘Het filmpje is even leuk’, schrijft een respondent, ‘maar verveelt al snel, is flitserig gefilmd en daarom niet te volgen.’ Een ander schrijft dat hij het filmpje te donker vindt en het onduidelijk is dat het om geitenkaas gaat.

Het is maar kaas

Max de Jong van Memo²: ‘Het is een zeer artistieke en mysterieuze commercial over Amsterdamse geitenkaas, maar dit mysterieuze zorgt er ook voor dat de Nederlanders de commercial niet goed kunnen plaatsen. Volgens de kaasetende Nederlander hoeft het allemaal niet zo spannend, het is tenslotte maar kaas.’

Over het onderzoek

De steekproef van het onderzoek is representatief voor gemiddeld Nederland vanaf 18 jaar en ouder (op basis van de ). Om de representativiteit van de steekproef te waarborgen wordt er - indien nodig - op achtergrondvariabelen gewogen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in