Overslaan en naar de inhoud gaan

Jan Hommens antivirus tegen dodelijke media-aanval

Guido van Woerkom was niet meer te redden van het dodelijke mediavirus dat hem velde. Meer topmensen bezweken dit jaar. Ze hadden moeten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Guido van Woerkom, jarenlang het boegbeeld van de machtige ANWB, werd slachtoffer van de Marokkaanse taxichauffeur die hij vreesde. Marokkaanse groeperingen, bepaald niet de sterkste lobbyisten, lieten met succes een bijna vergeten .

related partner content for mobile comes here

De infectie van een media-aanval verloopt even snel als desastreus: reputatie weg, vertrouwen weg, zetel weg. Het mediavirus is dan ook een machtig wapen van de zwakken. Meer topmanagers vielen daaraan ten prooi. Zoals , die de bezem wilde halen door de geplaagde railbeheerder. Vakbonden stribbelden tegen met roddel en achterklap, gevolgd door in de media. Waarna Gout zelf weg werd gebezemd.

Een ander publicitair sterfgeval betreft Jurgen van Breukelen, ooit aangesteld om KPMG te reorganiseren. Wrokkige partners en medewerkers heulden met de media, waarna de  kwamen als konijnen uit de hoed van een goochelaar.

Het lijkt alsof leiders weerloos zijn tegen mediaoffensieven van hun vijanden. Maar Jan Hommen, groot geworden op de publicitaire slagvelden van Philips en ING, is resistent. Onlangs werd hij aangesteld als puinruimer bij het geplaagde KPMG. Is Jan Hommen zo’n kei? Allesbehalve. Het journalistieke onderzoeksbureau Follow the Money schetste hem vorig jaar bijna als een .

Bij Philips werd hij te licht bevonden voor CEO. Achter zijn rug sloegen zwendelaars hun slag bij het pensioenfonds van de elektronicareus. Het werd een van de ergste fraudezaken van ons land. Als baas van de ING, zijn eerste echte topfunctie, sneed hij volgens criticasters de ziel uit het bedrijf. In 2010 werd hij ook nog eens neergezet als een

Maar drie jaar later werd hij juist beschreven als bankier zonder   Twee keer werd hij geridderd, in 2005 en vorig jaar nog eens. In 2011 werd hij de belangrijkste bestuurder van het land genoemd. In 2013 kozen beleggers hem tot topman van het jaar.

Welk communicatief antivirus heeft Hommen ontdekt? Het eerste ingrediënt van het antivirale Hommen-medicijn is het verbinden met de juiste stakeholders. Die zorgen voor een beschermende laag publicitaire goodwill. Als bestuursvoorzitter van ING kietelde Hommen de staat, de grootaandeelhouder van het moment. Zo schrapte hij de   bij ING, wat politiek in goede aarde viel, en loste de staatssteun braaf af, met een  van 4,5 miljard euro voor de staatskas. Debewierookte hem.

Het tweede werkende ingrediënt: kies voor een steriele omgeving. Hommen komt pas binnen als het dodelijke mediavirus is uitgewoed. Zowel bij ING als bij KPMG was het besmette   exit voordat hij werd aangesteld. Publicitair gezien heeft hij zijn handen vrij.

De derde levensreddende bouwsteen: blijf weg van besmettingshaarden. Nooit praat Hommen over iets anders dan waar hij verstand van heeft: financiën en ondernemerschap. Geen onhandige uitglijders over gevoelige zaken die niet bij zijn werk horen.

Het vierde en laatste werkzame stofje tenslotte: matigheid. Jan Hommen kiest zijn mediamomenten, daar buiten zwijgt hij. Geen glamour, geen inhoudsloze praat en dus ook geen riooljournalist in de buurt. De Telegraaf noemde hem in 2013 niet voor niets een

 

Deze animatie is gemaakt door Funk-e (link: www.funk-e.nl) - Explanimation (link: http://www.funk-e.nl/explanimation/laat-explanimation-maken).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in