Overslaan en naar de inhoud gaan

Help de helpdesk

Ooit vertelde iemand me dat alleen de gemeente Amsterdam al meer dan 200 communicatiemensen in dienst heeft. Toch heb ik vaak nare…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ooit vertelde iemand me dat alleen de gemeente Amsterdam al meer dan 200 communicatiemensen in dienst heeft. Toch heb ik vaak nare ervaringen met ‘de instanties’. Ik geloof echter niet in een tekort aan expertise. Na een aantal projecten in de gemeentelijke sfeer geloof ik ook niet meer in een gebrek aan onderlinge afstemming. Ik heb zelden zoveel vergaderd. Het euvel ligt mijns inziens vooral in de afstemming van communicatiemiddelen en –momenten. En dan vooral in het tijdig, volledig en accuraat betrekken van de helpdesk.

related partner content for mobile comes here

De telefonische helpdesk is vaak één van de laatste menselijke contactmomenten van een bedrijf. Een visitekaartje. Maar wie ooit een callcenter bezocht heeft, neemt een telefonisch medewerker nooit meer iets kwalijk. Grote zalen die eerder iets weg hebben van bio-industrie dan van dienstverlening. Men werkt er met straf rooster in shifts en vastomlijnde pauzes die worden genoten in een plastic keuken. Men wordt opgejaagd door klokken en meetinstrumenten die met grote cijfers de wachtrij weergeven, met daarnaast prestatietargets en op een whiteboard in slecht leesbaar handschrift alle laatste nieuwtjes om rekening mee te houden. De oude nieuwtjes komen gekopieerd op kleurige velletjes in de postvakken terecht. Hoe krijg je daar als opdrachtgever nou werkelijk grip op? Hoe zorg je ervoor dat helpdeskmedewerkers zich dermate betrokken voelen dat ze geen scriptgestuurde muur van reactief onvermogen worden?

Mijn motto? Investeren, investeren, investeren in die helpdesk. Investeren in de mensen: in opleiding, een goed sociaal klimaat en een prettige werkruimte. Investeren in vroegtijdige betrokkenheid bij nieuwe projecten met goede maatwerkcommunicatie voor alle niveaus. En investeren in een technische infrastructuur die niet alleen vragen en feiten opspuugt, maar die klantgerichte informatie bundelt vanuit het perspectief van die klant. Wie is de klant? Waarom zou hij kunnen bellen? Waarover belde hij eerder en hoe is dat toen afgehandeld? Veel systemen worden puur gevoed vanuit de zendingsdrang van de organisatie. Geen enkel begrip van of voor de ontvanger.

De absolute kosten van al die investeringen is wat veel bedrijven tegenhoudt. Maar als we deze kosten per effectief contactmomenten bezien in het grotere geheel van het communicatiebudget en de doelstellingen daarvan, dan is die keuze vaak makkelijk. Help de helpdesk helpen.... Een kleine illustratie van mijn laatste teleurstelling:

Mijn zieke vriendin wacht al een half jaar op de Beschikking Eigen Bijdrage (EB). Sinds februari verschilt deze bijdrage voor het Persoons Gebonden Budget (PGB) namelijk per gemeente. Dit onder de nieuwe WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Kunt u het nog volgen? Van het kastje naar de muur gaat ze. Ik grijp in en bel de speciale Helpdesk. Maar: ‘Wij weten niets van de EB’. Een ander nummer. Daar antwoordt een dame die verwijst naar de belangenvereniging. Ik pik dat niet en zuchtend duikt mevrouw de computer in.
‘Er staat niets in het scherm’, zegt de mevrouw.
‘Wat betekent dat?’, vraag ik.
‘Dat ik u nu niets kan zeggen’, zegt de mevrouw
‘Wanneer komt er iets in het scherm?’, vraag ik.
‘Binnenkort.’, denkt de mevrouw.
‘Wat is daarvoor nodig?’, vraag ik door.
‘Dat is intern’, zegt de mevrouw.
‘Wat kan ik daaraan doen?’, vraag ik.
Stilte. Zucht. ‘U zou kunnen faxen. Dat gaat sneller dan een brief.’
Weer een ander nummer. Andere stad, andere instantie. Als ik zucht geeft de mevrouw wel nog een eigen bijdrage: ‘Wacht gewoon even. Iedere maand sturen we EB-beschikkingen uit. We zijn over de helft van het jaar. Dus iedere maand meer kans dat u de gewenste duidelijkheid krijgt.’

Wie helpt de helpdesk???

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in