Overslaan en naar de inhoud gaan

FNLI: prijzenslag is slecht voor levensmiddelensector

De prijzenslag tussen supermarkten is slecht voor de hele levensmiddelensector, vangrondstofleverancier tot detailhandel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De prijzenslag heeft daarmee een negatief effect op deNederlandse economie. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI ) verwacht dat de prijzenslag op korte termijn leidt tot vermindering van resultaten, druk op investeringen enafbraak van werkgelegenheid.

related partner content for mobile comes here

Investeren in innovatie wordt bijkans onmogelijk gemaakt, vindt de FNLI, waardoor de positie van een strategische sector voor de Nederlandse economie verzwakt. De FNLI is bezorgd over de ontwikkelingen in de levensmiddelensector en de onvermijdelijkegevolgen die hieraan kleven. ‘Wij verwachten dat onze leden, alle fabrikanten van levensmiddelen, het hoofd koel zullen houden en zullen handelen als goede ondernemers. Dat wil zeggen dat zij gezonde zakelijke uitgangspunten, zoals het “voor wat hoort wat”-principe, zullen handhaven’, aldus directeur Philip den Ouden van de koepelorganisatie.

Daarmee steekt de FNLI de achterban een hart onder de riem, nadat Albert Heijn vorige week zijn leveranciers per brief liet weten dat de laatste prijsverlaging in de winkels gevolgd moet worden door een verlaging van de inkoopprijs van de A-merken. Fabrikanten die dat niet doen, kunnen rekenen op sancties, aldus AH in de brief.

De FNLI acht dit marktgedrag in strijd met alle regels van goed ondernemerschap. DenOuden: ‘Het is onbegrijpelijk dat ondernemers bereid zijn om gedurende lange tijd met verlies teverkopen.’

De koepelorganisatie juicht alle stappen toe die kunnen leiden tot een verbetering van de ongezonde situatie waarin de levensmiddelensector momenteel verkeert. Als antidumping-maatregelen of soortgelijke wetgeving daartoe een effectief middel zijn, dan zal de FNLI deze ondersteunen, onder twee voorwaarden:
- Dergelijke maatregelen moeten alle productgroepen betreffen (dus niet alleen versproducten)
- Deze wetgeving moet helder, effectief en efficiënt zijn.
Sinds het tweede kwartaal van 2004 is sprake van een krimp in de consumptieve bestedingen vanvoedings- en genotmiddelen. Het waardeverlies als gevolg van de prijzenoorlog bedraagt inmiddels zo’n € 860 miljoen. De omzet daalt en duizenden banen in de levensmiddelensector zijn inmiddels verdwenen en meer staan op de tocht, aldus de FNLI. Supermarkten doen daarmee niet alleen elkaar en zichzelf pijn, maar ook alle ketenpartijen en dus ook de Nederlandse economie. Dit leidt tot verlies van banen in de hele sector, minder keuzemogelijkheden in de winkel en minder supermarkten op de hoek van de straat, vreest de organisatie.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), opgericht in augustus 2004, is de nieuwe koepelorganisatie van branches en bedrijven in de Nederlandse levensmiddelenindustrie (food-en non food). De nieuwe organisatie bundelt de krachten van de Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie VAI en Stichting Merkartikel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in