FNLI: prijzenslag is slecht voor levensmiddelensector


De prijzenslag heeft daarmee een negatief effect op deNederlandse economie. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI ) verwacht dat de prijzenslag op korte termijn leidt tot vermindering van resultaten, druk op investeringen enafbraak van werkgelegenheid.
Investeren in innovatie wordt bijkans onmogelijk gemaakt, vindt de FNLI, waardoor de positie van een strategische sector voor de Nederlandse economie verzwakt. De FNLI is bezorgd over de ontwikkelingen in de levensmiddelensector en de onvermijdelijkegevolgen die hieraan kleven. ‘Wij verwachten dat onze leden, alle fabrikanten van levensmiddelen, het hoofd koel zullen houden en zullen handelen als goede ondernemers. Dat wil zeggen dat zij gezonde zakelijke uitgangspunten, zoals het “voor wat hoort wat”-principe, zullen handhaven’, aldus directeur Philip den Ouden van de koepelorganisatie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDaarmee steekt de FNLI de achterban een hart onder de riem, nadat Albert Heijn vorige week zijn leveranciers per brief liet weten dat de laatste prijsverlaging in de winkels gevolgd moet worden door een verlaging van de inkoopprijs van de A-merken. Fabrikanten die dat niet doen, kunnen rekenen op sancties, aldus AH in de brief.
De FNLI acht dit marktgedrag in strijd met alle regels van goed ondernemerschap. DenOuden: ‘Het is onbegrijpelijk dat ondernemers bereid zijn om gedurende lange tijd met verlies teverkopen.’
De koepelorganisatie juicht alle stappen toe die kunnen leiden tot een verbetering van de ongezonde situatie waarin de levensmiddelensector momenteel verkeert. Als antidumping-maatregelen of soortgelijke wetgeving daartoe een effectief middel zijn, dan zal de FNLI deze ondersteunen, onder twee voorwaarden:
- Dergelijke maatregelen moeten alle productgroepen betreffen (dus niet alleen versproducten)
- Deze wetgeving moet helder, effectief en efficiënt zijn.
Sinds het tweede kwartaal van 2004 is sprake van een krimp in de consumptieve bestedingen vanvoedings- en genotmiddelen. Het waardeverlies als gevolg van de prijzenoorlog bedraagt inmiddels zo’n € 860 miljoen. De omzet daalt en duizenden banen in de levensmiddelensector zijn inmiddels verdwenen en meer staan op de tocht, aldus de FNLI. Supermarkten doen daarmee niet alleen elkaar en zichzelf pijn, maar ook alle ketenpartijen en dus ook de Nederlandse economie. Dit leidt tot verlies van banen in de hele sector, minder keuzemogelijkheden in de winkel en minder supermarkten op de hoek van de straat, vreest de organisatie.
De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), opgericht in augustus 2004, is de nieuwe koepelorganisatie van branches en bedrijven in de Nederlandse levensmiddelenindustrie (food-en non food). De nieuwe organisatie bundelt de krachten van de Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie VAI en Stichting Merkartikel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid