Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond roept op tot twitterprotest

Volgens de Consumentenbond schiet het toezicht op de voedselsector al jaren tekort.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de hashtag roept de Consumentenbond consumenten op om mee te doen aan een twitterprotest.

related partner content for mobile comes here

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het vertrouwen van consumenten in hun voedsel krijgt steeds weer een gigantische knauw. Wij trekken keer op keer aan de bel, maar de overheid vindt bezuinigen op de NVWA belangrijker. De NVWA is nu een tandeloze tijger die nauwelijks communiceert richting consumenten. Het kan niet zo zijn dat consumenten uit de media moeten vernemen dat er onregelmatigheden zijn geconstateerd en dat er producten uit de schappen zijn gehaald, maar dat daar op de website van de NVWA niets of pas veel later wat over terug te vinden is.’

De Tweede Kamer vergadert op donderdag 14 maart met Staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken) en Minister Schippers (Volksgezondheid) over voedselfraude. De Consumentenbond wil dat de fraude nu eindelijk doortastend wordt aangepakt en dringt daarom aan de vooravond van dit debat bij de bewindslieden en Tweede Kamerleden aan op zeven maatregelen.

De maatregelen van de Consumentenbond:
1. Verbeter de communicatie richting consumenten
2. Zorg voor een sterke NVWA en draai de desastreuze bezuinigingen op de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met onmiddellijke ingang terug
3. Zorg voor afschrikwekkende boetes
4. Noem overtreders bij naam en zet ze op een zwarte lijst
5. Laat supermarkten en fabrikanten verplicht controleren op echtheid van producten en voer een meldplicht in voor supermarkten en fabrikanten die gesjoemel constateren
6. Zorg voor transparantere en kortere voedselketens
7. Verplicht de etikettering van land van herkomst op alle vlees, pluimvee en visproducten

De Consumentenbond heeft steeds aangedrongen op scherper toezicht. Naast de grote schandalen van de afgelopen jaren, signaleerde de Consumentenbond ook veelvuldig gesjoemel met voedsel en etiketten.

De Consumentenbond: ‘Zo bleek dat er (zonder vermelding) water is toegevoegd aan kipfilet, ham, zalm en paling. Onderzoek uit 2011 liet zien dat fabrikanten stukken vlees aan elkaar plakten zonder op het etiket te vermelden dat het om plakvlees gaat. Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten.’

Woensdag 6 maart werd bekend dat de vleessector en de supermarkten samen met Dijksma en Schippers een taskforce hebben opgericht over voedselvertrouwen. Het baart de Consumentenbond zorgen dat dit een initiatief is van of samen met de lobbyorganisaties uit de vleessector.

De Consumentenbond vindt dat de overheid en de NVWA hier het voortouw in moeten nemen en duidelijke regels aan het bedrijfsleven stellen.

‘Bovendien’, zegt de Consumentenbond, ‘beperkt de taskforce zich tot de vleessector, terwijl ook in andere sectoren, bijvoorbeeld de pluimvee en de eiersector, schandalen zijn geweest en ook in de vissector vaak gesjoemeld wordt. De controles in de zuivelsector zijn onder de maat en de diervoedersector zorgt in zowel de vleessector als de zuivelsector regelmatig voor problemen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in