Overslaan en naar de inhoud gaan

ConQuaestor spreekt op Content Club

Merken worden uitgevers. Bij het financieel adviesbureau ConQuaestor zijn ze dat al. Met 60 medewerkers die voor verschillende (online)…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veertig artikelen liggen bij ConQuaestor klaar voor publicatie. Tien elke maand voor het eigen digitale kennisplatform Andere zijn geschreven als opiniestuk voor het Financieel Dagblad dan wel als redactionele bijdrage voor Financieel Management, Treasury.nl of andere relevant media.

related partner content for mobile comes here

Ronald Fabbro, marketing en communicatie manager van het financieel adviesbureau: “Alle artikelen worden in huis geschreven door zo’n 60 medewerkers. Ik hoef hen daarvoor echt niet te motiveren. Het zijn allemaal vakmensen die de passie voor hun vak graag willen delen. Terwijl ze weten dat hun verhaal kan worden afgekeurd; alle artikelen laten we beoordelen door een externe redacteur met veel kennis van financiële zaken en pr.”

60 medewerkers, 15% van het totaal, die artikelen voor je bedrijf schrijven. Waarom zou je als bedrijf niet zelf je content verzorgen. Fabbro: “Je specialisten zijn als geen ander op de hoogte van trends en wat er speelt bij klanten. Gebruik hun kennis, vooral als ze het leuk vinden verhalen te schrijven.”

Conquaestor was ooit onderdeel van PWC dat in 2002 besloot zijn advies- en accountancy/audit tak uit elkaar te halen. Dit naar aanleiding van het Enron-schandaal. Want weet je het nog? De huisaccountant van dat energieconcern had een jaarrekening goedgekeurd terwijl er overduidelijk van alles niet klopte, behendig weggemoffeld door allerlei constructies bedacht door de consultancytak van diezelfde creatieve boekhouder, Arthur Andersen. En om het nog mooier te maken. Een groot deel van de administratie was ook nog eens door diezelfde huisaccountant vernietigd.

De voormalige consultancypoot van PWC kwam in handen vn IBM, maar daar voelden de oud PWC-ers zich niet thuis. Dus besloten ze op 1 april 2004 tot een management buy-out en de oprichting van Conquaestor dat schatbewaarder betekent.

Geen makkelijke naam dat Conquaestor. Zie die maar eens foutloos te spellen ook: “We vonden dat een naam zingeving moest hebben, betekenisvol moest zijn. En een schatbewaker is wie we zijn: een hoogwaardige consultancy op het gebied van financieel beheer. Mastering finance. Financiën raken de hele bedrijfsvoering. Kostenbesparingen bij de ICT-afdeling treffen meer dan alleen die afdeling.”

Vanaf de start positioneerde het bedrijf zich niet als een nieuwkomer. Conquaestor vestigde zich in het financiële hart van Amsterdam langs de zuidelijke ringweg in de nieuwe Vinoly-toren. Een bord met de aankondiging van hun komst bleef maanden aan de A10-kant hangen. Alsof de hele toren van het bedrijf was.

Conquaestor wilde het vanaf de start anders doen dan hun concurrenten, zegt Fabbro. Nodig dat onderscheid: “Ons land kent de hoogste consultancydichtheid ter wereld. “

Het magazine f.inc (Finance Incorporated) was zo’n onderscheid. Het blad verscheen zes keer per jaar in een oplage van 5000 exemplaren, een aantal dat al rap verdubbelde. Het werd verstuurd aan relaties en medewerkers kregen steeds twee exemplaren mee die ze bij prospect konden achterlaten. In het tijdschrift ging het nadrukkelijk niet over Conquaestor zelf. Wel kwam in alle artikelen de specifieke dienstverlening van het bedrijf naar voren. En die inhoud sloeg aan.

In 2011 veranderde f.inc in een online platform met intussen jaarlijks 30.000 bezoekers. Eens per twee maanden verstuurt het bedrijf een nieuwsbrief met daarin de laatste artikelen. “Voor organisaties uit de publieke en profit sector heeft die een andere inhoud dan voor financiële dienstverleners.”

Ook journalisten weten ConQuaestor steeds beter te vinden. Fabbro: “Een redacteur van een dagblad of magazine is bezig met een serie over kostenbesparing in de zorg, en die komt via een artikel in het FD of dat hij heeft gelezen op f.inc bij ons en onze specialisten uit. Aldus zijn we maandelijks gemiddeld 10 dagen in het nieuws. Al onze redactionele medewerkers vinden dat prachtig, hun quote in een krant of tijdschrift.”

De artikelen van f.inc worden meer en meer verweven door de , waar ze op die site nu nog een eigen kader rechts hebben. Fabbro: “Onze corporate website wordt content-driven. Doorspekt met artikelen, events en You-Tube films. Je leest vaak dat merken zelf uitgever worden. Wij zijn het al.”

Ronald Fabbro is een van de sprekers tijdens de op . Voor die avond zijn extra plaatsen beschikbaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in