Overslaan en naar de inhoud gaan

56 miljoen minder voor goede doelen

De vierhonderd organisaties die fondsen werven voor goede doelen, hebben in 2000 ruim 3,6 miljard gulden binnengehaald. Dat is 56 miljoen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het Verslag Fondsenwerving 2000 van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Inkomsten uit onder meer subsidies en beleggingen daalden met 171 miljoen gulden. De inkomsten uit beleggingen liepen met 100 miljoen terug. Het CBF schrijft dit toe aan het slechte beursklimaat. Het CBF maakte dit jaar voor het eerst cijfers over het eigen vermogen van de fondsen bekend. De 128 instellingen die een keurmerk van het CBF hebben, gaven het afgelopen jaar 2,9 miljard gulden uit. Daarvan kwam 10 miljoen uit de reserves. Het vermogen is met 1,8 miljard aan het eind van 2000 vrijwel even hoog als een jaar eerder. Het CBF hanteert geen richtlijnen voor de hoogte van het vermogen. Volgens het bureau gebruiken de instellingen de reserves als appeltje voor de dorst. Dit is toegestaan zolang ze maar aangeven waar het geld voor is bedoeld en wanneer ze het uit gaan geven, aldus een woordvoerster van het CBF. Opvallend is dat de organisaties steeds meer geld binnenkrijgen uit nalatenschappen. In 2000 maakte dit ruim een kwart uit van alle inkomsten. Vier jaar geleden was dit nog zeventien procent. Het eigen vermogen van de 128 instellingen met een keurmerk van het CBF bedroeg eind 2000 1,8 miljard gulden. (Bron: ANP)

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in