212Amsterdam: AD heeft ook targets voor online verkoop
Felix Meritis in Amsterdam was gisteravond voor de bijeenkomst van 212Amsterdam het podium van Jeroen Mann. Hij is manager voor de nieuwe website van het AD en de regiokranten die door PCM en Wegener op één hoop zijn geveegd. Mann ging de confrontatie niet uit de weg.
Immers, de website was in de eerste week vooral een dankbare beerput voor ontevreden lezers die direct gebruikmaakten van de dialoog die de nieuwe krant met de lezers zou aangaan.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOpvallend was dat Mann vooral sprak over de inhoud terwijl dat iets voor de hoofdredacteur zou moeten zijn. Maar ook online zijn bij het AD de commerciële en inhoudelijke leiding op één lijn gesteld en werken ze nauw samen. Ze leiden een 25 mensen tellende multimediaclub bij het AD.
Uit het verhaal van Mann blijkt dat het AD vrijwel alles aan nieuwe zaken in praktijk brengt wat bijvoorbeeld recent in een onderzoek van het Bedrijfsfonds voor de Pers naar voren treedt. Vooral lezersparticipatie pakt het AD zwaar op.
De enige echte noviteit is 'dayparting' die het AD toepast, door Mann ook betiteld als 'horizontale programmering': gedurende de dag veranderen de zwaartepunten van onderwerpen: 's morgens veel kort nieuws, met een economisch accent, in de lunchpauze de aardige dingen en tegen de avond files en amusement en uitgaan.
Immers, het AD richt zich vooral op surfers van 20 tot 40 jaar die werken. Voor de inkomsten richt de site zich hoofdzakelijk op advertenties. Zo is er nu nog geen registratie van bezoekers, die komt binnenkort met de introductie van nieuwsbrieven en gaat gelden voor een aanvankelijk beperkt deel nieuwe diensten die het AD zal bieden.
Het AD ziet nog een groot gat tussen de 15 procent die consumenten van hun mediatijd al online besteden en de kleine 3 procent van het adverteerderbudget in Nederland dat naar internet gaat. Het AD verwacht nog een groot deel van die koek te kunnen binnenhalen als ze 's lands belangrijkste nieuwssite kan worden. Het eerste doel is de top-3 positie in nieuws, na Nu.nl en Telegraaf.nl.
Het multimediateam telt eigen online verkopers, maar ook de algemene advertentieverkopers maken hun klanten attent op webvertising. Allen krijgen op termijn ook 'targets' voor verkoop van advertenties voor de website.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid