Overslaan en naar de inhoud gaan

Duitsland volgende Metro-station

Duitse uitgevers sidderen: de Zweedse Metro-man komt eraan. En dat betekent dat er binnenkort ook in Duitsland een gratis dagblad komt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zijn naam is Tornberg. Pelle Tornberg. De Zweed startte in 1995 met de gratis krant Metro. En geeft deze met groot succes in inmiddels twintig landen uit, waaronder Nederland. Kenmerken van de gemiddelde Metro-krant: smakelijk opgemaakt, veel aangekochte artikelen, weinig diepgang, alleen maar korte artikelen, en veel advertenties en acties.

related partner content for mobile comes here

De krant wordt gemaakt tegen lage kosten. De redactie telt nooit meer dan tien redacteuren (al laat de nederlandse Metro-vestiging weten dat er hier 22 redactieleden aan het werk zijn), standaardisatie en kostenefficiency zorgen voor de rest. Voor adverteerders liggen er smakelijke kortingen klaar. Het zijn vooral de jongeren lezers in grote steden die Metro veel lezen: ruim 70 procent is jonger dan 45 jaar. Geen wonder dat deze krant, met in Nederland een concurrent als Spits in het kielzog, het medialandschap enigszins veranderd heeft. De gewone kranten hebben last van de Metro’s van deze wereld. Ze zien hun oplages dalen. En daarom zijn Duitse uitgevers niet blij met de aangekondigde komst van Tornberg. Hij is nog in onderhandeling met Duitse partners, want hij heeft geen zin de Duitse markt in zijn eentje open te breken. Mogelijke partners zijn de WAZ-Groep en Axel Springer.

Bron: Werben & Verkaufen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in