Philip Morris stapt uit brancheclub sigarettenindustrie


Willem Jan Roelofs van de Stichting Sigaretten Industrie (SSI) bevestigt dat Philip Morris is opgestapt: ’Philip Morris volgt zijn eigen weg,’ zegt hij.
Het vertrek van Philip Morris is een gevoelige dreun voor de SSI, die decennialang de belangrijkste marktpartijen vertegenwoordigde, vooral in het overleg met de overheid.
Volgens Philip Morris lopen binnen de SSI de standpunten over het tabaksbeleid inmiddels te ver uiteen. De fabrikant wil zich naar eigen zeggen strikt houden aan het ontmoedigingsbeleid van minister Hoogervorst (volksgezondheid). Volgens een woordvoerster van het bedrijf is er onder meer discussie binnen de SSI ontstaan over de beperking van het aantal verkooppunten voor tabak. Hoogervorst wil het aantal winkels waar tabak wordt verkocht sterk terugdringen.
De woordvoerster noemt een experiment van Free Record Shop, dat sinds kort in drie winkels tabak verkoopt, als een voorbeeld van verschil in opvatting tussen sigarettenfabrikanten.
‘Wij willen niet meewerken aan verkoop van tabak bij Free Record Shop omdat de klanten daar overwegend jongeren zijn. Ons beleid is dat wij geen sigaretten willen verkopen aan jeugdigen’, aldus C. Heuts van Philip Morris tegen Trouw. ‘Andere leden van de SSI doen wel mee. Dat is hun keuze.’
Directeur/eigenaar Hans Breukhoven van Free Record Shop bevestigt dat zijn bedrijf de mogelijkheden voor tabaksverkoop onderzoekt. ‘Ik ben zelf een fanatieke antiroker. Ik heb de pest aan tabak. Maar uit een peiling onder onze klanten bleek dat zij graag willen dat we ook sigaretten gaan verkopen. Dat is begrijpelijk: op de A1-locaties in binnensteden, waar onze 1400 winkels in de Benelux zitten, kun je bijna nergens meer sigaretten kopen. De laatste jaren is de omzet van onze bedrijven fors teruggelopen. Dan ga je zoeken naar verbreding van het assortiment. Als de klant tabak wil, dan kan dat.’ Volgens Breukhoven is de proef in de drie winkels tot dusver niet erg succesvol.
Hij spreekt tegen dat zijn publiek overwegend in de categorie jongeren valt. ‘Vroeger was dat zo. Tegenwoordig is de gemiddelde leeftijd 28 tot 29 jaar. We hebben een ander publiek nu.’
British American Tobacco, de grootste concurrent van Philip Morris, vindt het jammer dat de fabrikant is opgestapt uit de SSI. Woordvoerder Joost Keulen: ‘Vroeger was de SSI een hechte club, maar de laatste tijd zijn we door de opstelling van Philip Morris vleugellam geworden.’
Philip Morris wil nu zelf samenwerking zoeken met bijvoorbeeld overheidsinstellingen om voorlichting te geven over ‘onze producten en de schadelijke effecten van roken’.
De marketing van sigaretten is overigens al zo aan banden gelegd dat er ook niet meer veel te verdedigen valt. De SSI zich jarenlang ingespannen om reclameverboden te voorkomen of in ieder geval uit te stellen. In die zin is, volgens sommigen, de taak van de SSI ook uitgehold of uitgespeeld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid