Overslaan en naar de inhoud gaan

Philip Morris stapt uit brancheclub sigarettenindustrie

Marktleider Philip Morris is afgelopen week uit de belangenorganisatie van sigarettenfabrikanten gestapt. Een van de breekpunten is een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Willem Jan Roelofs van de Stichting Sigaretten Industrie (SSI) bevestigt dat Philip Morris is opgestapt: ’Philip Morris volgt zijn eigen weg,’ zegt hij.
Het vertrek van Philip Morris is een gevoelige dreun voor de SSI, die decennialang de belangrijkste marktpartijen vertegenwoordigde, vooral in het overleg met de overheid.
Volgens Philip Morris lopen binnen de SSI de standpunten over het tabaksbeleid inmiddels te ver uiteen. De fabrikant wil zich naar eigen zeggen strikt houden aan het ontmoedigingsbeleid van minister Hoogervorst (volksgezondheid). Volgens een woordvoerster van het bedrijf is er onder meer discussie binnen de SSI ontstaan over de beperking van het aantal verkooppunten voor tabak. Hoogervorst wil het aantal winkels waar tabak wordt verkocht sterk terugdringen.
De woordvoerster noemt een experiment van Free Record Shop, dat sinds kort in drie winkels tabak verkoopt, als een voorbeeld van verschil in opvatting tussen sigarettenfabrikanten.
‘Wij willen niet meewerken aan verkoop van tabak bij Free Record Shop omdat de klanten daar overwegend jongeren zijn. Ons beleid is dat wij geen sigaretten willen verkopen aan jeugdigen’, aldus C. Heuts van Philip Morris tegen Trouw. ‘Andere leden van de SSI doen wel mee. Dat is hun keuze.’
Directeur/eigenaar Hans Breukhoven van Free Record Shop bevestigt dat zijn bedrijf de mogelijkheden voor tabaksverkoop onderzoekt. ‘Ik ben zelf een fanatieke antiroker. Ik heb de pest aan tabak. Maar uit een peiling onder onze klanten bleek dat zij graag willen dat we ook sigaretten gaan verkopen. Dat is begrijpelijk: op de A1-locaties in binnensteden, waar onze 1400 winkels in de Benelux zitten, kun je bijna nergens meer sigaretten kopen. De laatste jaren is de omzet van onze bedrijven fors teruggelopen. Dan ga je zoeken naar verbreding van het assortiment. Als de klant tabak wil, dan kan dat.’ Volgens Breukhoven is de proef in de drie winkels tot dusver niet erg succesvol.
Hij spreekt tegen dat zijn publiek overwegend in de categorie jongeren valt. ‘Vroeger was dat zo. Tegenwoordig is de gemiddelde leeftijd 28 tot 29 jaar. We hebben een ander publiek nu.’

related partner content for mobile comes here

British American Tobacco, de grootste concurrent van Philip Morris, vindt het jammer dat de fabrikant is opgestapt uit de SSI. Woordvoerder Joost Keulen: ‘Vroeger was de SSI een hechte club, maar de laatste tijd zijn we door de opstelling van Philip Morris vleugellam geworden.’
Philip Morris wil nu zelf samenwerking zoeken met bijvoorbeeld overheidsinstellingen om voorlichting te geven over ‘onze producten en de schadelijke effecten van roken’.
De marketing van sigaretten is overigens al zo aan banden gelegd dat er ook niet meer veel te verdedigen valt. De SSI zich jarenlang ingespannen om reclameverboden te voorkomen of in ieder geval uit te stellen. In die zin is, volgens sommigen, de taak van de SSI ook uitgehold of uitgespeeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in