Overslaan en naar de inhoud gaan

Top of Flop: Heineken & James Bond

Heineken is al sinds 1997 ‘official partner’ van James Bond en bij de nieuwste film, Skyfall, zet het merk groter in dan ooit. Heineken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sport scoort niet goed, zo blijkt. De attentiewaarde van de spot is dik in orde maar de bonding ten aanzien van Heineken scoort duidelijk onder de norm. Door de te lage score op bonding wordt de norm voor effectieve communicatie niet gehaald.

related partner content for mobile comes here

De spot heeft een uitstekende attentiewaarde, aldus de onderzoekers. Hij is origineel, vermakelijk, interessant en likeable. Maar in de feedback van consumenten zie je dat de spot vooral interesse opwekt voor de nieuwe Bondfilm en in mindere mate de aandacht op Heineken vestigt.

Onvoldoende
De spot slaagt er onvoldoende in om de band met het merk Heineken te versterken. De spot scoort laag op zowel emotionele factoren zoals identification, brand affinity en brand empathy maar ook op meer rationele factoren als relevantie, overtuiging en brand news. Heineken slaagt er onvoldoende in om het merk op een relevante en geloofwaardige manier te verbinden aan de filmpersoonlijkheid James Bond.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Conclusie
De spot is onvoldoende effectief en zal nauwelijks helpen bij het versterken van de merkpositie van Heineken bij Nederlandse consumenten. Daarmee is uiteraard niet gezegd dat deze campagne internationaal niet succesvol is. Internationaal heeft Heineken een ander imago en in het buitenland kan de spot wellicht ook de naamsbekendheid nog verder verhogen.

Zie de hele top of Flop in Tijdschrift voor Marketing nummer 12, 2012

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in