Top of Flop: Heineken & James Bond
De sport scoort niet goed, zo blijkt. De attentiewaarde van de spot is dik in orde maar de bonding ten aanzien van Heineken scoort duidelijk onder de norm. Door de te lage score op bonding wordt de norm voor effectieve communicatie niet gehaald.
De spot heeft een uitstekende attentiewaarde, aldus de onderzoekers. Hij is origineel, vermakelijk, interessant en likeable. Maar in de feedback van consumenten zie je dat de spot vooral interesse opwekt voor de nieuwe Bondfilm en in mindere mate de aandacht op Heineken vestigt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Onvoldoende
De spot slaagt er onvoldoende in om de band met het merk Heineken te versterken. De spot scoort laag op zowel emotionele factoren zoals identification, brand affinity en brand empathy maar ook op meer rationele factoren als relevantie, overtuiging en brand news. Heineken slaagt er onvoldoende in om het merk op een relevante en geloofwaardige manier te verbinden aan de filmpersoonlijkheid James Bond.
Conclusie
De spot is onvoldoende effectief en zal nauwelijks helpen bij het versterken van de merkpositie van Heineken bij Nederlandse consumenten. Daarmee is uiteraard niet gezegd dat deze campagne internationaal niet succesvol is. Internationaal heeft Heineken een ander imago en in het buitenland kan de spot wellicht ook de naamsbekendheid nog verder verhogen.
Zie de hele top of Flop in Tijdschrift voor Marketing nummer 12, 2012
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid