Overslaan en naar de inhoud gaan

Meta-CMO verhuist naar London: 'bedrijf wil meer verdienen aan Europese gebruikers'

De CMO verhuist samen met de baas van Instagram en een toplobbyist van de Verenigde Staten naar Engeland.
Meta Alex Schultz
Alex Schultz
© Afbeelding: Meta
Meta Alex Schultz
Alex Schultz
© Afbeelding: Meta

Alex Schultz, de chief marketing officer van Meta, verhuist van de Verenigde Staten naar Engeland. Schultz is als cmo eindverantwoordelijk voor de marketing van Facebook, WhatsApp en Instagram. Niet alleen hij verruilt het Meta-hoofdkantoor in Californië voor het Europese hoofdkantoor in London. Nick Clegg (één van Meta's belangrijkste lobbyisten) en Adam Mosseri (de directeur van Instagram) maken dezelfde verhuizing.

related partner content for mobile comes here

Alle drie noemen ze privéredenen om te verhuizen. Zo zijn Schultz en Clegg eerder vanuit Engeland naar de VS geëmigreerd, en keren ze dus terug naar hun thuisland. Mosseri op zijn beurt zegt na jaren in de VS toe te zijn aan een nieuw avontuur. 

Meta heeft zijn problemen

Hoewel de argumenten van de drie topmannen heel aannemelijk zijn, is de timing van de verhuizing interessant. Meta kampt al enkele kwartalen op rij met tegenvallers die op de lange termijn kunnen uitgroeien tot serieuze problemen. Zo meldde het bedrijf eerder een - historische - daling in het aantal actieve Facebook-gebruikers, blijkt uit onderzoek dat Facebook moeite heeft met het aantrekken van nieuwe (jonge) gebruikers en kampt Instagram met een identiteitscrisis. Meta's plan om Instagram te veranderen in een kopie van het concurrerende TikTok werd onlangs erg negatief onthaald, waarna Instagram-baas Mosseri beloofde veel veranderingen in de ijskast te zetten

Een belangrijk deel van Instagrams team werkt op het kantoor in London. Met de directeur op hetzelfde kantoor in plaats van op een ander continent, kan het bedrijf mogelijk efficiënter werken en de nodige stappen zetten. 

Europese gebruikers leveren minder op

Een ander argument om een deel van Meta's top naar London te verhuizen, is dat het socialmediabedrijf nog steeds veel minder verdient aan zijn Europese gebruikers. Persbureau Bloomberg noteert dat een Amerikaanse gebruiker gemiddeld 214 dollar oplevert aan advertentie-inkomsten, waar een Europese gebruiker goed is voor 69 dollar. Meer focus op het continent kan op termijn meer omzet uit de honderden miljoenen Europese gebruikers opleveren, voorspellen analisten. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in