Lay’s Maak de Smaak 3.0?
Wat is het vervolg van Lay’s Maak de Smaak? Maak de Nieuwe Campagne, vandaag op Molblog.
Door Michael Blankert, genomineerd voor Marketing Talent of the Year.
Vandaag is de laatste dag van de stemronde voor Marketing Talent of the Year. Het is een heftige strijd die best wat uurtjes eist. Maar zo’n race geeft natuurlijk ook weer nieuwe inspiratie om in het werk te gebruiken. Mede dankzij mijn rol in de crowdsourcing en cocreatie campagne Lay’s Maak de Smaak ben ik één van de gelukkige genomineerden. Het succes van Maak de Smaak is te danken aan een herkenbare Nederlandse insight als vertrekpunt te nemen (bemoeizucht: net zoals 16 miljoen bondscoaches) en heel Nederland uit te nodigen om de nieuwe chipssmaak te bedenken. Bemoeizucht in combinatie met een geldbedrag hebben ervoor gezorgd dat er bijna 700.000 smaakinzendingen zijn binnengekomen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Volgende smaak?
Een vraag die ik veel krijg tijdens de campagne is wanneer de volgende Maak de Smaak komt. Dat is natuurlijk verleidelijk maar wordt het dan weer een succes? Net zoals de talentshows? Daar zijn wel steeds weer nieuwe interessante personen die wel of niet goed kunnen zingen. Echter, een andere smaak heeft voor iemand (helaas) iets minder diepgang dan een persoon denk ik. Ja, dan moet het echt wel anders worden. Niet versie 1.2 of 2.0. Maar versie 3.0!
Hoe ziet dat er dan uit? Uiteraard moeten we dan meenemen wat we hebben geleerd en wat we extra willen doen. Terugkijkend heb ik zelf vier verbeterpunten. Ten eerste kunnen we meer de dialoog aan met al die mensen die hun best doen om mee te denken. Ten tweede moeten we tijdens een campagne het merk meer laden met waar we voor staan. Het moet duidelijk worden dat Lay’s momenten met vrienden nog leuker maakt. Als derde punt kunnen er stappen worden gezet in de kwantiteit vs kwaliteit van crowdsourcing en cocreatie. Daar bedoel ik niet mee dat mensen nu bijvoorbeeld ook nog op de verpakking worden gezet. Maar gaan we weer honderd duizenden personen een beetje vragen of een paar duizend echt veel meer betrekken? Geïnspireerd door het boek ‘De C2B Revolutie’ van Robert van Meer en Tim Meuleman kan die consument een nog centralere rol spelen. Misschien moet ik ‘Society 3.0’ van Ronald den Hoff ook nog doorspitten. En als vierde punt, iets terug doen voor de maatschappij. En dan wel op zoek naar een doel wat op de langere termijn past bij het merk. Dat wordt ook nog ‘How Advertising Will Heal the World and Your Business’ tijdens vakantie lezen.
Misschien is het wel heel simpel. Het moet gewoon nog wat menselijker, socialer, met een dialoog, met anderen iets maken en terug doen voor de maatschappij. Klinkt makkelijk maar wat nu? Ik ben benieuwd naar jullie mening! Graag laat ik hier wat crowdsourcing op los. Please join the creation conversation.
PS En vandaag kan je nog stemmen op http://www.marketingtalentoftheyear.nl/. Bedankt!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid