Overslaan en naar de inhoud gaan

De visie van Axel Miller

Gisteren heb ik een breakfast seminar bijgewoond, georganiseerd door Bizz, met als spreker Axel Miller, ex-CEO van Dexia (één van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren heb ik een breakfast seminar bijgewoond, georganiseerd door Bizz, met als spreker Axel Miller, ex-CEO van Dexia (één van de Belgische banken die in moeilijkheden waren einde vorig jaar), rond leiderschap en crisismanagement. Naast de serene en waardige manier waarop hij zijn ontslag bij Dexia verduidelijkte en de evolutie van de financiële crisis schetste, was het vooral zijn heldere en inspirerende visie rond leiderschap wat mij . Het mag duidelijk zijn dat dit geen holle, academische uiteenzetting was, anders krijg je als ontslagnemende CEO geen van je personeel als steunbetuiging na je ontslag. De kernpunten van zijn visie rond leiderschap en crisismanagement wil ik graag met jullie delen. Het volledige verslag van zijn uiteenzetting vind je -262" title="Media Luna">hier.

related partner content for mobile comes here

- Is er niet meer behoefte aan leiderschap en visie in goede tijden dan in tijden van crisis? In crisis is iedereen zich bewust van de problemen en zullen mensen op een bepaalde manier inspelen op deze problemen. Maar het is net in goede tijden, wanneer iedereen met het hoofd in de wolken loopt, dat bedrijven, instanties, organisaties en landen nood hebben aan duidelijk leiderschap. Hij legt duidelijk de nadruk op het feit dat de schuld voor de actuele crisis niet alleen ligt bij het Amerikaanse bancaire systeem of de leenwoede van de Amerikaanse consument. Neen, de schuld ligt mondiaal. Iedereen heeft de laatste 20 jaar bijgedragen in het leven boven zijn of haar (normale) stand zonder verdere vragen.

- Bedrijven kunnen zich zeer goed voorbereiden op bad of worst cases via specifieke scenario’s, maar niemand kan de omvang en vooral de snelheid van een crisis kan inschatten. Ondanks de eerste tekenen sinds begin 2007 en de reeds gemaakte (worst case) scenario’s heeft niemand in de bancaire sector de impact en snelheid ingeschat waarmee het failliet van Lehman Brothers de dominostenen heeft doen vallen.

- Miller verbaast er zich over dat vandaag de dag vele managers en bedrijfsleiders zich bewust op de achtergrond houden en hopen dat de boze droom verdwijnt wanneer ze opnieuw wakker worden. Het is echter net op dit moment dat zij zich, meer dan ooit, op de voorgrond moeten tonen.

- Wanneer moeilijke tijden voor de deur staan, moet een bedrijf zich terugplooien op haar kernwaarden en zich opnieuw de vraag stellen: wat, hoe en waarom? De focus op deze kernwaarden is essentieel en moet koste wat het kost vastgehouden worden (stick to your core business).

- In crisistijd gaat het in de eerste plaats over mensen en de onderliggende waarden en verantwoordelijkheden die bedrijven hiertegenover hebben. Hoe bedrijven reageren op een crisis dient in de eerste plaats nederig te zijn: door integriteit, empathie en gemeende bezorgdheid het besef overbrengen dat men openstaat voor een gesprek of discussie, maar tegelijk een boodschap dat men evenmin op alle vragen een pasklaar antwoord heeft. Op die manier verdient een leider het respect dat hij nodig heeft in de moeilijke periode om iedere neus in dezelfde richting te laten wijzen.

- Tijdens een crisis moet een bedrijf het besef hebben dat de normale regels aan de kant geschoven worden. Er gelden gewoon nieuwe spelregels in een gewijzigde context. Alles wat men als bedrijf doet, moet plots maatschappelijk verantwoord zijn. Als leider ben je immers evenzeer een onderdaan van het globale project. Hoewel het uitbetalen van boni perfect legaal en zelfs nog moreel te verantwoorden is (we hebben immers met z'n allen keihard gewerkt om de crisis te bestrijden!), ligt dit maatschappelijk moeilijk en gevoelig. Als leider ben je immers evenzeer een onderdaan van het globale project.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in