Chinese nouveau riche gek op luxe
Volgens schattingen zijn er nu zo’n tien tot dertien miljoen Chinese consumenten, die vermogend zijn én gek op luxegoederen en –merken, uit de hele wereld. Veelal jonge carrièremakers en geslaagde ondernemers, die met name te vinden zijn aan de Chinese oostkust, in plaatsen als Shanghai, Dalian en hoofdstad Beijing. Tot voor kort bestond 90 procent van deze vermogende shoppers uit mannen, maar vrouwen maken nu een steeds groter deel uit van deze doelgroep. Het zijn doorgaans niet al te fijnbesnaarde types, die graag te koop lopen met hun rijkdom. Hoe schreeuweriger de merken, des te beter ze dat vinden.
De grote steden zijn de meest interessante plaatsen voor westerse luxefabrikanten en -exporteurs. Zoals Giorgio Armani, die onlangs persoonlijk zijn grootste Aziatische vestiging opende, in een surrealistisch gebouw in Shanghai. In datzelfde gebouw vindt de Chinese nouveau riche een zeer exclusief restaurant, een hedendaagse kunstgalerie met werken van befaamde meesters, bubbelbaden die gevuld zijn met Evian-water, en tal van chique winkels. Armani wil erbij zijn, en ziet tal van kansen op deze Chinese markt.
Armani is van plan om binnen vijf jaar zo’n veertig winkels te openen in China, maar is niet het enige merk dat China helemaal ziet zitten: Prada investeert 40 miljoen dollar in vijftien nieuwe winkels, en Louis Vuitton is bezig met de lancering van dertien eigen winkels.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaBron: the Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid