B-to-b reclame wordt sexy


Naarmate producten in technisch opzicht meer op elkaar gaan lijken, wordt het voor bedrijven moeilijker zich te onderscheiden. Dat is een bekende vaststelling, maar in de Engelse b-to-b reclame begint die nu eindelijk zijn weerslag te krijgen. Want het betekent dat zakelijke reclame niet meer kan volstaan met de opsomming van de technische eigenschappen en productvoordelen. Van een creatieve en verrassende aanpak valt vaak meer resultaat te verwachten. Zo bedacht een Londens bureau een succesvolle campagne voor een website waar zakenreizen kunnen worden geboekt. De doelstelling was om de hotels over te halen zich bij de site aan te melden. De hotelmanagers ontvingen een doos met daarin een kooitje waarin een computermuis zat. De campagne sloeg uitstekend aan en liet weer eens zien dat de doelgroepen waarop b-to-b campagnes zich richten, een originele aanpak alleszins kunnen waarderen. En dat is niet vreemd, want ook managers worden doodgegooid met reclame, en dus moeten ze, net als consumenten, geprikkeld worden om aan een uiting aandacht te schenken.
B-to-b-reclame en consumentenreclame komen zo meer en meer bij elkaar in de buurt en de grenzen tussen beide disciplines beginnen te vervagen. Dat blijkt ook uit het mediagebruik: voor b-to-b campagnes worden steeds vaker media ingezet die van oudsher typisch zijn voor consumentenmarketing, zoals billboards en tv. Andersom schromen adverteerders voor auto´s en mobiele telefoons niet om in b-to-b media te adverteren. Of b-to-b marketing nog ooit net zo sexy zal worden als consumentenmarketing, is afwachten. Maar waarom ook niet? Uiteindelijk is het niet het product die marketing sexy maakt, maar de marketing zelf.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid