Overslaan en naar de inhoud gaan

3 merkadviezen van Marcel Wanders

Een analyse van deze ontwerper als merk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als zelfs , tijdschrift voor kunst & antiek, Marcel Wanders omschrijft als een sterk merk dan is er iets aan de hand. Collect komt tot deze uitspraak naar aanleiding van de tentoonstelling Pinned Up waarin het werk van de ontwerper vanuit kunst- en designhistorisch perspectief wordt geanalyseerd.

related partner content for mobile comes here

is t/m 15 juni te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. Een interessante tentoonstelling omdat het verhaal over Marcel Wanders en de manier waarop hij zijn merk heeft gecreëerd ook voor merk(ver)bouwers waardevol is.

Advies 1: denk liefdevol

Wanders stelt: ‘Als poëzie over liefde gaat en kunst over liefde en toneel over liefde gaat en als opera over liefde gaat... waarom denken we dan dat vormgeving gaat over functionaliteit?’ 

Daar heeft hij een punt en hetzelfde geldt voor veel producten en diensten. Hoe vaak worden we niet lastig gevallen met zaken die louter vanuit functionaliteit of bedrijfsprocessen zijn ontwikkeld? Terwijl ze ook liefdevoller kunnen zijn.

Stap 1 is denken vanuit customer insights.

Stap 2 is denken vanuit oprechte liefde voor de klant.

Advies 2: denk contrastrijk

Wanders is enerzijds een (extreem) commerciële designer / art director en anderzijds een autonome kunstenaar / verhalenverteller die precies doet wat hij wil.

Vooral het tegelijkertijd tonen van dit contrast getuigt van lef. Dat doet hij bij zijn ontwerpen bijvoorbeeld door (oude) archetypen te combineren met moderne technieken. En als merk doet hij dat door heel macho te zijn en tegelijk heel vrouwelijk.

Het zijn juist deze contrasten die maken dat we geboeid blijven door Wanders. Merken die langdurig sterk willen zijn, spelen bewust met contrasten.

Advies 3: geloof in jezelf

Vrijwel alle thema’s in het werk van Marcel Wanders zijn terugkerend. Al vanaf het begin van zijn carrière gaat het om verrassen, versieren, verbeelden, verleiden. Zijn hoofdthema is: ‘to create an environment of love, live with passion and make our most exiting dreams come true’. Een duidelijke brand purpose. En een purpose met uithoudingsvermogen. Met name het uithoudingsvermogen van een brand purpose en brand promise is belangrijk.

Het risico van een (te) groot geloof in jezelf cq. in je merk is natuurlijk dat het merk zich niet meer ontwikkeld.

Hoewel we tegenwoordig ook een minder lichtvoetige kant van het merk Marcel Wanders zien, ben ik benieuwd op welke wijze het merk Wanders merkgeoriënteerd zou kunnen innoveren.

Waarmee ik doel op innovatie die nadrukkelijk voortkomt uit het merk en dus niet (louter) vanuit customer insights.

Buiten de gebaande baden 

Zeker als het merk Wanders zich buiten de gebaande baden van productontwerp en interieurs gaat bewegen zal het - nog meer dan nu het geval - inhoud kunnen geven aan de brand purpose. Ik ben wel benieuwd naar de Matthäus Passion van Wanders. En naar liefdevol openbaar vervoer. En naar serious games van Marcel Wanders…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in