Overslaan en naar de inhoud gaan

First Choice Cola Zero goes Pepsi-proef en ‘verslaat’ Coca-Cola

Coca-Cola Zero krijgt een 7,0, First Choice Cola Zero een 7,2.
Wordt First Choice nu eerste keus?
Wordt First Choice nu eerste keus?
Wordt First Choice nu eerste keus?
Wordt First Choice nu eerste keus?

First Choice, het frisdrankhuismerk van inkooporganisatie Superunie (onder meer Dirk, Hoogvliet en Plus), haalt een oude truc van stal: de blinde smaaktest. Aan een panel van 150 respondenten werden twee cola’s blind voorgezet; First Choice Cola Zero en de zero-variant van ‘het bestverkochte colamerk ter wereld’ (First Choice mijdt omzichtig het noemen van het merk Coca-Cola). Het resultaat is een iets hogere score voor First Choice, zeg een 7+ in plaats van een 7.

related partner content for mobile comes here

One of the oldest tricks in the book

Het is een marketingtruc die Pepsi (‘Doe de Pepsi-proef) in de jaren ’80 ook al uithaalde. In blinde tests (uitgevent in commercials met Johnny Kraaykamp jr., zie hieronder), kwam Pepsi er steevast beter uit. Een radicale verschuiving in de marktverhouding tussen de A-merken Pepsi en Coke had dit niet. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat de smaak misschien beter is, het brein heeft toch liever Coca-Cola.

Pepsi Cola / Doe De Pepsi Proef - TV Reclame (1983)

Net zo lekker

Dat was A-merk tegen A-merk. Hier is het huismerk tegen A-merk. Wellicht dat dit – zeker in het licht van de hand die we massaal op de knip aan het houden zijn – een bescheiden effect oplevert. Chrischa Ligtenberg, marketing director bij Superunie, is er in iedereen geval dolblij mee. ‘Het resultaat van deze blinde smaaktest is een belangrijke mijlpaal voor onze First Choice Cola Zero. De cola wordt net zo lekker als een A-merk cola gevonden.’

Onderzoeksverantwoording

De blinde smaaktest werd uitgevoerd door het Smaakhuis van Normec Sensory in Amstelveen en is in wisselende volgorde getest om volgorde-effecten uit te sluiten. De smaaktest werd gehouden onder 150 respondenten in Nederland, die allen regelmatig cola zonder suiker drinken. Het onderzoek vergeleek twee soorten suikervrije cola: First Choice Cola Zero en de variant van het bekende A-merk. Het bekende A-merk ontving een 7,0 en First Choice Cola Zero een 7,2.

Superunie, toch voorzichtig: ‘De smaaktest laat zien dat de deelnemers geen grote verschillen proefden tussen de twee colamerken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in