Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdam Pride is de mooiste ter wereld, met dank aan onze merken

Annelies Valk geeft 5 redenen waarom het Nederlandse Pride-feestje zijn gelijke niet kent.
Miniatuurvoorbeeld
De ING-boot tijdens Amsterdam Pride
© Alf van Beem, Creative Commons
Miniatuurvoorbeeld
De ING-boot tijdens Amsterdam Pride
© Alf van Beem, Creative Commons

Door Annelies Valk

Als er een week per jaar is dat ik Amsterdam mis, dan is het wel tijdens Amsterdam Pride. Begin Juli ging ik voor het eerst naar London Pride, het Engelse antwoord op de ‘Amsterdam Canal Parade’.

related partner content for mobile comes here

Nou is zo’n uiting van inclusiviteit in mijn ogen een prachtig gebaar en een must voor elke wereldstad, maar toch miste ik Mokum. Want onze jaarlijkse Pride, dat is het voorbeeld van waar een klein land groots in kan zijn.

Nu zijn er natuurlijk tal van meningen over de rol van merken en de commercialisering; is het pinkwashing? Past het bij de brand purpose of proberen bedrijven alleen maar mee te liften op het feestje van de LGBTQ+ community? Er zijn veel voor- en tegenargumenten. Toch staat voor mij (als hetero die graag meefeest) boven alles dat het een van de meest bijzondere dagen is uit het jaar, die vooral om liefde draait. Daarom, ter ere van de Amsterdam Pride, 5 redenen waarom de Amsterdam Pride de allermooiste ter wereld is.

1. Het staat de stad zo goed

​​​​​​Amsterdam straalt altijd een beetje, zo op de eerste zaterdag van Augustus. Wie weet komt dat van alle glitter en confetti, maar ook door het optimisme, de vrolijkheid en de liefde in elke straat. De vlaggen die al dagen uitkijken naar de komst van de boten, het Amstelveldje wat elk jaar op z’n knapst is tijdens de vrijdag vooraf. Lieve Eberhart die altijd meefeestte, met een peukje op de lip en een pilsje in de hand. En dan de drie kruisjes, die ineens op kusjes lijken. De grachtengordel, die oordopjes indoet en de hits accepteert. En de politie, die elk jaar weer de vrijheid waarborgt en iedereen zo vrij laat voelen.

2. De gracht ligt vol met LoveBoats

Waar de meeste Prides ter wereld meer weg hebben van een mars door de straten, is onze Pride er een ter land én in het water, en dat zorgt voor creativiteit. Jetski’s, roeiboten en sloepjes, van alles komt voorbij in het hart van de stad. Onze grachten verbinden de stad, letterlijk en figuurlijk, en de gracht-file aan het einde van de dag is het toonbeeld van de opeenstapeling van liefde.

3. Merken zijn Engaged

Of het nou Smuller’s roze mayo is, de brievenbus van PostNL, het Hema-huwelijk of initatieven zoals Boomerang’s FunRaiser, bijna alle grote merken doen hun best om commitment te tonen, optimistisch te zijn en het feestje mee te vieren. Brand guidelines gaan aan de kant, voor die ene uitzondering van het jaar.

4. Het is echt All-Inclusive.

In Nederland is inclusive ook echt all-inclusive; jong oud, homosexueel of hetereosexueel, als je in de binnenstad van Amsterdam bent op de eerste zaterdag van augustus, dan ben je onderdeel van het feest. Het maakt niet uit wie je bent, als je wilt, hoor je erbij.

5. Het hoort bij wie we zijn.

Nederland staat wereldwijd bekend om haar liberale gedachtegoed en acceptatie van de LGBTQ+ community, en inmiddels is de Pride een onderdeel van wie we zijn. Zo’n Hema-huwelijk of KPN’s Pridestream van een aantal jaar geleden laten dan ook echt zien dat we internationale allure hebben, waarvoor mensen uit de hele wereld afreizen naar Amsterdam.

Laten we alle initiatieven omarmen deze week en trots zijn op wat ons kleine landje groot maakt. Happy Pride.

Annelies Valk is global brand strategy manager bij de Vodafone Group in Londen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Niels Koekoek

Ik kan me hier eerlijk gezegd een stuk beter in vinden: https://www.oneworld.nl/harlot/de-pride-is-er-niet-om-je-slechte-imago-op-te-krikken/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in