Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn brengt hamsters weer terug

Het actieconcept moest het veld ruimen na de hamsterwoede (toiletpapier) tijdens corona. Nu is de nadruk op lage prijzen urgenter dan ooit.
Hamsteren mag weer
Hamsteren mag weer
Hamsteren mag weer
Hamsteren mag weer

Albert Heijn brengt zijn hamsters weer terug. Het ‘tweede-product-gratis-actie-mechanisme’ was promotie non grata nadat ‘hamsteren’ een slechte naam kreeg doordat boodschappers hele supermarkten leeghamsterden uit angst voor tekorten.

related partner content for mobile comes here

De huidige inflatie, vooral veroorzaakt door torenhoge energieprijzen (lees: vertienvoudigde gasprijzen), wordt door grote groepen in onze samenleving gevoeld in de portemonnee. Betaalbare boodschappen staan bij lage – en middeninkomens bovenaan de prioriteitenlijst, tijd om de hamsters weer in te vliegen. Dit is de commercial (bureau: TBWA\Neboko):

Albert Heijn | Ja... Wij... Gaan... Hamsteren Met Z'n Allen!

Prijsfavorieten

De hamsters passen in een bredere strategie die het gezinnen (en andere boodschappers) makkelijker zou moeten maken. Recent maakte de Zaanse super al gewag van de ruime keuze, niet alleen op gebied van assortiment, maar ook op prijs. De ‘Prijsfavorieten’ werden weer eens uitgelicht, onder meer middels een buitenreclamecampagne. Albert Heijn claimt dat het er inmiddels 1500 zijn. Prijsfavorieten? ‘Dit zijn eigen-merkproducten van topkwaliteit voor voordelige prijzen, te herkennen aan het blauwe duimpje. Van bananen tot pindakaas en van wasmiddel tot stroopwafels. Producten worden speciaal geselecteerd op veel gekochte producten door gezinnen met kinderen.’

Neemt Albert Heijn zelf voldoende inflatiepijn?

Terwijl veel gezinnen, consumenten, het moeilijk hebben als gevolg van de torenhoge inflatie, zijn het bedrijven als Albert Heijn (energieleveranciers al helemaal), die ervan profiteren. Tuur Elzinga, voorzitter van de FNV, zei althans onlangs bij Nieuwsuur dat bedrijven recordwinsten behalen ‘over de rug van burgers’. Daar is volgens Ahold-topman Frans Muller niets van waar. Ook al zag Ahold zijn omzet tussen april en juni toenemen tot 21,5 miljard euro (omgerekend naar een jaar, een toename van 15 procent), profiteert Ahold-dochter Albert Heijn volgens hem niet van die inflatie. Muller vindt zelfs dat Albert Heijn een dempende rol speelt in het complete inflatieplaatje.

Het bewijs dat Ahold een deel van de inflatiepijn zelf absorbeert, is volgens Muller de afgenomen brutowinst afgezet tegen de omzet. Die is in een jaar afgenomen van 4,4 naar 4,2 procent (-0,2 procent).

De nieuwe Hamster-commercial en bijbehorende campagne is vanaf 28 augustus te zien en te horen op televisie, social media en in de Albert Heijn winkels.

Credits

Klant: Albert Heijn

Bureau: TBWA\NEBOKO

Co-Productie: Ambassadors, Holy Fools en Vidiboko

Postproductie: Ambassadors

Music & Sound: Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Yvo Bronsvoort

Hier zegt Frans Muller toch wat anders:
https://wnl.tv/2022/08/10/inflatie-zit-niet-iedereen-dwars-moederbedrijf-albert-heijn-boekt-grote-winst/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in