Overslaan en naar de inhoud gaan

De rol van tv, radio en online in 2025

Een vooruitblik op het nieuwe mediajaar met Ster-accountmanager Daphne.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

TV
TV

“Televisie blijft het medium met de meeste impact,” stelt Ster-accountmanager Daphne Mylonas in deze vooruitblik op een nieuw mediajaar. Ze schetst hoe sterke programmering en slimme reclame-oplossingen adverteerders kansen bieden in een veranderend medialandschap. 

Tv in 2025: groot bereik door sterke programmering
Hoewel de rol van lineaire televisie verandert in het medialandschap, blijft televisie een impactvol mediumtype voor merken. “Het maandbereik is hoog, met een bereik van maar liefst 84%.’’ Met andere woorden: 84% van de Nederlanders kijkt binnen een maand op enig moment televisie. Dat maakt het een krachtig middel om een groot publiek te bereiken. 

Mylonas  wijst op het belang van hoogwaardige programmering om kijkers te blijven boeien. “Programma’s zoals Wie is de Mol?, Even Tot Hier, en The Passion trekken jaarlijks miljoenen kijkers. Deze programma'’s kenmerken zich door hoge kwaliteit, maar ook actualiteit, waardoor de kijker ze graag live wil zien. Dat maakt onder andere dat lineaire tv haar positie behoudt''.”.  

Ook weten nieuws- en sportprogramma’s de kijker goed te binden: ‘’De sportzomer van 2024 is een mooi voorbeeld van de relevantie van lineaire televisie. Wordt het spannend, of speelt er iets van nationaal belang? Dan schakelt men direct naar de televisie. Daarnaast blijft de vraag naar tv-reclame groter dan het aanbod. Ook dat zegt veel over hoe krachtig televisie nog steeds is. Zelfs met de verschuivingen in het medialandschap, blijft televisie het medium met de meeste impact.” 

Ster maakt reclame toegankelijk voor iedereen
De vraag naar tv-reclame is dus hoger dan het aanbod. Wat betekent dat voor de toegankelijkheid van tv-reclame voor merken? Ster heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt om adverteren op radio en televisie toegankelijker te maken. Door verschillende inkoopopties te bieden zijn er mogelijkheden voor organisaties met verschillende budgetten. Radio is voor startende adverteerders in het bijzonder een bereikbaar medium om in te stappen. Mylonas benadrukt hoe cruciaal deze toegankelijkheid is voor bijvoorbeeld startende adverteerders. “Met een klein budget kun je ook impact maken, mits je commercial goed is. Ster biedt tools zoals AdMeasure om campagnes vooraf te testen en te optimaliseren.”   

Met initiatieven zoals de Ster Reclamestarter, het stappenplan Starten met Reclame en de de podcast met dezelfde naam geeft Ster startende adverteerders inzicht in wat er zoal mogelijk is voor hun bedrijf en organisatie. Mylonas: “Hiermee maken we de drempel lager voor organisaties om kennis te maken met de kansen en mogelijkheden van reclame op radio, tv en online.” 

De keuze tussen tv, radio en online: wat past bij je doelstelling?
Welk mediumtype kun je het beste kiezen? De keuze tussen tv, radio en online display/video is volgens Mylonas sterk afhankelijk van de doelgroep, doelstelling, en het beschikbare budget. Het is een combinatie van deze factoren. De vraag is: wat wil je bereiken? Daarnaast benadrukt Mylonas het belang van maatwerk. “Ik werk met pakketten en formules die specifiek aansluiten bij de behoeften van de klant. Je kunt niet één strategie hanteren voor alle klanten.” 

De toekomst: tv, radio en online blijven complementair
Hoe ziet het medialandschap er in 2025 uit? Volgens Daphne blijft televisie een krachtig medium, ook online krijgt een steeds grotere rol. “De kijktijd van tv zal nog wat dalen, maar radio blijft redelijk stabiel  daar zien we geen extreme verschuivingen.”  

Tegelijkertijd blijft Ster eraan werken om ook adverteerders met verschillende budgetten te ondersteunen. “Er zijn altijd goedkopere maanden waarin je kunt adverteren, en radio blijft een toegankelijk mediumtype met sterke resultaten. Het gaat erom dat je als adverteerder de juiste momenten en media kiest die passen bij je strategie. Bij Ster geven we je daar graag vrijblijvend advies over.”  

Ster helpt je graag met het opzetten van een campagne die resultaat oplevert. Neem vandaag nog contact op voor advies op maat 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in