Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw Ster-onderzoek naar de optimale contactfrequentie van tv- en radiocommercials

Uit het nieuwe neuro-onderzoek blijkt onder meer dat merkherkenning al na één contactmoment groeit.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

NPO Radio 2
© NPO Radio 2
NPO Radio 2
© NPO Radio 2

Ster lanceert vandaag een nieuw neuro-onderzoek naar de optimale contactfrequentie van tv- en radiocommercials. Via EEG-scans en eye-tracking is onderzocht hoe vaak een afgeleid publiek een commercial moet zien of horen voor optimaal effect. Met opvallende resultaten als gevolg. Uit het nieuwe onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat zelfs bij twaalf contactmomenten de effecten op doelstellingen als merkherkenning en imago niet afnemen.

Afleiding een onverwachte kracht

In de huidige wereld vol prikkels consumeren we steeds meer media met gedeeltelijke aandacht. We scrollen op onze telefoon tijdens het tv-kijken of luisteren naar de radio in de auto. Uit eerder onderzoek van Ster bleek echter dat dit niet erg is en dat in afleiding zelfs een onverwachte kracht ligt. Ook een afgeleid publiek krijgt nog een groot deel van je tv- of radiocommercial mee en is zelfs ontvankelijker voor je boodschap.

Om optimaal gebruik te maken van de gedeeltelijke aandacht, je boodschap goed over te brengen en koopgedrag te stimuleren, bleek dat men je commercial vaak genoeg moet zien of horen. Ook de effecten op merkherkenning en -imago nemen dan toe. Herhaling is dus belangrijk.

Hoeveel herhaling is nodig?

Maar hoe vaak moet een afgeleid publiek jouw tv- en/of radiocommercial tegenkomen voor een effectieve campagne? De nieuwste whitepaper van Ster, De Magie van Herhaling, geeft antwoord op deze vragen. Afhankelijk van de campagnedoelstelling, het mediumtype en de huidige merkbekendheid kunnen merken in de whitepaper handvatten vinden voor de optimale contactfrequentie van hun campagne.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat merkherkenning al na één contactmoment groeit, maar dat om het meeste uit je campagne te halen meer contacten nodig zijn en dat effecten op doelstellingen als merkherkenning en imago zelfs bij twaalf contactmomenten niet afnemen.

Deze inzichten en meer zijn gebundeld in de whitepaper De Magie van Herhaling, waarin tips voor succesvolle campagnes worden gedeeld. De whitepaper is kosteloos te downloaden op ster.nl/onderzoek.

Vernieuwend neuro-onderzoek

De resultaten in deze whitepaper zijn gebaseerd op innovatief neuro-onderzoek, uitgevoerd door Unravel Research in opdracht van Ster. Dezelfde deelnemers zijn over een langere tijd gevolgd. Dit is een vernieuwend element binnen neuro-onderzoek.

Derde in de reeks

De Magie van Herhaling is de derde in een reeks neuro-onderzoeken naar aandacht en afleiding. Eerder werd in De Magie van Aandacht onderzocht hoe je met de inzet en creatie van je commercial de kans op aandacht van kijkers en luisteraars kan vergroten. Het vervolgonderzoek De Magie van Afleiding dook vervolgens in de wereld van afgeleide consumenten en de effecten hiervan op reclamecampagnes.

De nieuwe whitepaper is hier te downloaden.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in