Zo zegt Shmuel Tennenhaus, de bedenker van de filmpjes rond oma 'Bubby', tegen International Herald Tribune. Hij maakt video's voor zijn YouTube-kanaal Oneparkave en zegt benaderd te zijn door verschillende concurrenten van YouTube, zoals Metacafe en ManiaTV.
Ze garanderen hem publiciteit, of beloven een deel van de advertentie-opbrengsten.
Een andere YouTuber, Paul Robinett -a.k.a. Renetto - krijgt eveneens lucratieve deals in zijn schoot geworpen, maar heeft (nog) niet gereageerd omdat hij wacht op het moment dat YouTube met een verdienmodel voor YouTubers zal komen.
De socialnetworksite kondigde dat streven in januari van dit jaar aan.
Er gaan geruchten dat YouTube van plan is om 20 procent van de advertentie-opbrengsten uit iedere videoclip te delen met de producent van deze clip, maar YouTube wil daar (nog) niets over zeggen.
Van concurrent Metacafe is in ieder geval bekend dat de site 5 dollar betaalt voor iedere 1000 views. De bekende YouTuber Lonelygirl15 heeft de website inmiddels 'verlaten' voor Revver, die de helft van de advertentie-inkomsten deelt met makers van video's.
Concurrenten bieden nu dus vooral dollars. Traffic (en daarmee samenhangend 'roem' voor de filmmaker) is lastiger. YouTube telde in december 2006 namelijk 26 miljoen bezoekers (bron comScore Media Metrix), en is daarmee de grootste sociale videocontentsite. Yahoo Video telde toen 22 miljoen bezoekers, en Heavy.com 6.5 miljoen.
Het salaris van de amateurproducenten op Metacafe en Revver wordt echter wel betaald door adverteerders, en die eisen weer veel traffic. Revver telt op dit moment maandelijks nog maar 400.000 bezoekers.
Wat is dus beter, arm en beroemd op YouTube, of (enigzins) rijk maar onbekend op de site van de concurrent? Aan de andere kant val je op een kleinere site wel weer meer op dan op een massale site als Youtube.
De kleinere sites sporen filmmakers daarbij aan om hun content op meerdere sites te posten.
De meeste 'burgerfilmmakers' zeggen overigens dat ze het niet voor het geld doen, maar vooral 'ontdekt' willen worden door professionele filmmakers. Jongetjes die een baan willen bij Jackass...
'Fame' gaat bij hen op dus nog altijd voor 'fortune', maar de afstand tussen de twee wordt op deze manier wel steeds kleiner...
(via International Herald Tribune)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!