Recent vroeg ik me af waarom er niet meer Apps ´open´ staan voor deeplinking. Schijnbaar dacht Facebook er het zelfde over en heeft het App links initiatief gelanceerd. In mijn vorige post schetste ik een paar fictieve situaties hoe een aantal adverteerders hun mobiele conversies kunnen laten toenemen door hun apps 'open' te stellen. Nu zijn er vaak 4 of 5 extra kliks/tikken nodig om te komen tot het punt waar je wil zijn. De conversiefunnel is onnodig lang en heeft als gevolg dat mobiele conversies achter blijven in vergelijking met desktop.
Ik blijf er van overtuigd dat mobiele conversies zullen toenemen als deeplinking van ad naar app zou worden ondersteund. Het gebrek aan een universele standaard zorgt er helaas voor dat deeplinking vooralsnog een utopie blijft.
Kennelijk worstelde Facebook met het zelfde probleem en heeft in reactie hierop een nieuw open source initiatief aangekondigd: App links. Deze techniek maakt het eenvoudig om app to app kliks te realiseren. De video vertelt de mogelijkheden
Er zijn al 25 grote Apps aangesloten waaronder Spotify, Dropbox en Pinterest. De eerste reacties zijn erg positief, maar de echte vraag is: volgen de apps van (Nederlandse) adverteerders? Of wachten we op een (gezamenlijk) initiatief vanuit Google, Microsoft of Apple?
Meer info over Applinks is te vinden via http://applinks.org/
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!