Word of mouth-marketing blijft last houden van ROI-issues

Marketeers blijven moeite houden met het meten van de effectiviteit van WOM, aldus nieuw onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tweederde van de marketeers gelooft dat word-of-mouth marketing effectiever is dan traditionele marketing. Maar het lukt ze maar niet om ROI te laten zien. Zo onderzochten de Amerikaanse word-of mouth vereniging WOMMA en de Amerikaanse Marketing Associatie (AMA). 328 marketeers werden ondervraagd over word-of mouthmarketing, zowel off- als online.

De grootste hindernis voor verdere groei van WOM, is meten. 89 procent van de marketeers stelt problemen met het meten van offline WOM te hebben. 79 procent zegt hetzelfde over online/social WOM.

Hierdoor blijft de WOM-sector achter: 85 procent van de respondenten stelt namelijk dat ze geen ROI kunnen bewijzen van WOM-marketing.

Als gevolg daarvan neemt WOM geen groot deel van het marketingbudget in beslag. WOM komt met 21 procent achter klantenservice (54%), emailmarketing (40%), CRM (39%) en digital advertising (36%). Maar nog wel voor televisie (12%). Het lage percentage voor TV komt overigens ook omdat niet ieder bedrijf budget vrijmaakt voor tv-reclame; alleen de grotere bedrijven, aldus WOMMA.

Wanneer de onderzoeksresultaten worden gesplitst in kleine en grote ondernemingen, zie je dat de kleinere ondernemingen wel weer meer besteden aan WOM. 29 procent van de kleinere ondernemingen (kleiner dan 1000 werknemers) noemen social media marketing een belangrijke categorie. Voor grotere bedrijven geldt dit in 20 procent van de gevallen. Voor offline WOM bedragen de percentages respectievelijk 23 en 17 procent.

Ondanks hun reserveringen ten opzichte van metrics, is 70 procent van de respondenten wel van plan om meer geldte besteden aan social media. Budget voor offline WOM blijft stabiel.

Waar wordt WOM-marketing voor ingezet: met name voor brand awareness (82 procent), vergroten van brand equity (73 procent), creatie van customer engagement (69 procent) en om aanbevelingen te verzamelen (65 procent).

Bron: Warc

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie