Wat er in een deze apps wordt getoond, hangt af van de programma’s. De ene keer is dat extra content, de andere keer kan je stemmen op de film die op Valentijnsdag wordt uitgezonden. Of je kan gezellig meedoen aan een poll bij Hart van Nederland. Even nog snel de uitslag aan het einde van de uitzending. Dat was weer mooie TV.
Daarnaast heb je ook nog de programma gerichte tweede schermen, zoals de app van The Voice of Holland. Dat programma was niet alleen op tv een grote hit. Via de sociale media werd er veel over gesproken. Ook kon je via een tweede scherm actief meedoen als coach. Bijna 179.000 kijkers deden dit. Maar dat aantal valt in het niet bij een gemiddelde van 2,8 miljoen kijkers. Kortom, slechts 6,4% was dus actief bezig met de app. Is dat het waard?
Persoonlijk kijk ik zelf zelden tot nooit op het tweede scherm. En dat terwijl iedereen tegenwoordig doet aan tweede schermen. Je kan er bijna niet meer omheen. Het voelt een beetje als: “Hoe krijgen we televisie interactief? Kom laten we een tweede scherm toevoegen.” Ik vind het maar geforceerd interactief doen, tijdens het tv-kijken ook nog eens actief aan de slag. Straks zit mijn kind ook al met twee schermen voor de buis. Terwijl ik de schermtijd voor hem probeer te reduceren, wordt deze in een klap verdubbeld door een tweede scherm.
Natuurlijk, ook ik Twitter weleens tijdens een uitzending of zit op m’n Facebook te kletsen met anderen. Al is dat voornamelijk tijdens de reclameblokken of tijdens programma’s waarbij je wat minder hoeft op te letten, zoals The Voice of Holland of de Beste Zangers van Nederland.
Maakt een tweede scherm je programma nu echt meer interactief of creëren we hiermee juist meer oppervlakkigheid? Je let minder op je tv-scherm en geeft ‘ff snel’ je mening over iets. Knopje indrukken en klaar is kees. Is dat dan interactiviteit of een goede extensie van je TV-format?
MobileMarketing.nl 2013
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!