Westerse creatieven bang voor Bangkok?

China maakt inmiddels zowat al onze kleding en in India wordt tegenwoordig onze software geschreven. Toch gebeurt in beide gevallen het creatieve werk nog steeds in het Westen zelf. Hoe lang zal het duren voordat ook concepten en ontwerpen uit het Verre Oosten komen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze vraag kwam bij me op toen ik de jaarlijkse creatievenranglijst zag van . Van de Top Tien worden maar liefst de eerste 8 plaatsen bezet door creatieven uit Thailand.

Media, dat zelf Hong Kong als thuisbasis heeft, stelt de ranglijst samen op basis van gewonnen prijzen in 15 reclamefestivals, zowel wereldwijde zoals Cannes en Clio, regionale zoals de Spikes, als nationale, van India tot aan Nieuw-Zeeland en alles daartussenin.

Thailand staat al langer bekend als een creatieve hotspot in Azie. Nu al worden veel campagnes in Bangkok bedacht en geproduceerd en vervolgens uitgerold over andere Aziatische landen.

De vraag is hoe lang het nog zal duren voordat Westerse reclamemakers erachter komen dat ze voor topkwaliteit tegen een wezenlijk lager kostenniveau alleen maar naar Thailand hoeven te gaan, waar creatieven met wereldpotentieel voor het oprapen liggen.

Het enige probleem is dat Global Advertising Directors Thaise namen zullen moeten leren uitspreken. Omdat het claustrofobische Molblog-interface niet goed samengaat met het posten van in lettergrepen grossierende Thais, volsta ik met het noemen van de winnares: Prangthip Praditpong (foto), van Creative Juice/G1 (onderdeel van het TBWA-netwerk).

Voor geinteresseerde outsourcers: de complete lijst Thaise top 10-creatieven is te vinden op . Kun je ook zien dat ik niet overdrijf wat die Thaise namen betreft...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie