Premium

Westerse consumenten zijn nu echt merkmoe

Wake up call: in landen als de VS en Groot-Brittannië heeft meer dan de helft van de consumenten geen gevoel meer bij A-merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Probeer dan als marketeer nog maar een band te creëren met consumenten.

Marketingbureau Momentum Worldwide  6504 consumenten in 9 landen: Australië, Brazilië, China, India, Japan, Mexico, de Filippijnen, Zuid-Afrika, Taiwan, Thailand, Groot-Brittannië  en de VS.

Wat blijkt: in landen waar consumenten al jaren goed geld kunnen uitgeven, voelt men zich steeds minder verbonden met merken dan consumenten in  landen waar de markt nog volop in ontwikkeling is.

Het bureau vroeg de respondenten naar hun gevoel bij bekende merken, in termen van relaties, zoals familielid, briend, kennis of vrijand. Meer dan de helft van de respondenten in Groot-Brittannië (54 procent)  en in Japan (55 procent)  waardeert bekende merken slechts als ‘kennis’. Bij Amerikaanse consumenten ligt het percentage op 45 procent.

Respondenten in ontwikkelende markten voelen veel meer bij merken. Met name in de Filippijnen, waar 70 procent bij bekende merken denkt aan vriendschap, of zelfs nog meer dan dat: van dit percentage ziet 56 procent merken als familielid.

Deze trend zie je ook in Midden- en Zuid-Amerika. In Mexico liggen de percentages respectievelijk op 67 en 61 procent, in Brazilië op 64 en 58 procent.

In Groot-Brittannië en in Japan zegt slechts 15 en 13 procent dat men (bepaalde) merken beschouwt als familie.

En dan de jongeren...
Het dieptepunt is daarmee niet bereikt. Met name onder jongeren is er steeds minder sympathie voor A-merken. Wereldwijd beschouwt 28 procent van de leden van de leeftijdsgroep tussen 25 en 31 jaar merken als ‘familie’. Maar in de groep 18-24 jaar zakt dat percentage met 5 procentpunten.

Volgens Momentum zijn mensen in de ‘ontwikkelde’ landen jaren lang om de oren geslagen met reclame, en hebben ze nu last van merkmoeheid. Prioriteiten bij consumenten zijn veranderd, en merken worden niet langer gezien als statussymbool. Consumenten verwachten daarentegen dat merken zich meer open en eerlijk opstellen, zodat mensen er hun eigen verhaal bij kunnen bedenken, aldus Momentum.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie