Vijftigplussers: 10 misverstanden

Ze gebruiken alle soorten media, reizen overal heen, daten en kopen online. Hoe kun je omgaan met de snelst groeiende doelgroep: 50+'ers?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als er ergens winst te behalen is, is het bij de 50+'er volgens Nathan Vos (hoofdredacteur van Zin) en Ingrid van der Werf (Senior research consultant bij Sanoma). Deze groep heeft hun huis afbetaald en is soms stoerder en wereldwijzer dan hun kinderen. Daarnaast gebruiken ze alle soorten media, reizen ze overal heen, kopen online en daten er op los. Toch worden zij in de media vaak genegeerd of voelen zij zich niet aangesproken. Wie is nu eigenlijk die ‘vijftiger’? Dat lees je in dit artikel. Benieuwd naar de do’s and dont’s in communicatie met deze doelgroep? Lees dan: .

Ingrid van der Werf gaf een presentatie met tien misverstanden over vijftigers, gevolgd door zes communicatiewetten.

10 misverstanden over vijftigers:

1. Vijftigers zijn voorspelbare consumenten

Vaak wordt er vanuit gegaan dat de vijftigplusser zich in de adoptiecurve bevindt bij de late majority of de laggards, hiermee maken zij dus vaak geen deel uit van de doelgroep die je probeert te bereiken. Niets is minder waar! Een boel vijftigplussers bevinden zich in de early adopters en early majority. Onder de 50+'ers bevinden zich ook innovators! Bron: 50+ expertisecentrum.

2. 50+-ers hangen aan het verleden

Vaak wordt onterecht aangenomen dat vijftigplussers hangen aan het verleden, terwijl ze vooruitkijken en plannen maken.

3. 50+'ers zijn allemaal hetzelfde

Er zijn meer criteria dan leeftijd die bepalen ‘hoe’ een vijftigplusser is en zich gedraagt. Denk aan: inkomen, gezondheid en levenstype. Het gedeelte betrekkelijk conservatieve vijftigplussers, de ‘oudere afwachtenden’ bedraagt maar 26 procent. Maar liefst 51 procent wordt geschaard onder ‘jongere ruimdenkers’ en ‘vrijgevochten voorlopers’.

4. 50+'ers gaan niet meer naar evenementen en films

Hoeveel procent van de bezoekers van een evenement (pop/dance) is vijftigplusser? Achtentwintig procent, blijkt uit het de NOM Print & Doelgroep Monitor.

5. 50+'ers hebben last van het empty nest syndroom

Gelach uit de zaal: de vijftigplussers waarvan de kinderen zijn uitgevlogen (en die zelf een baan hebben) zijn de gelukkigste groep vijftigplussers. Er zit zelfs een dip in het geluksgevoel van 50+-ers met inwonende kinderen.

6. 50+'ers kopen niet online

Vijftigplussers kopen wel online. Achtenzestig procent van de 50-70jarigen koopt online, achtendertig procent doet dit minimaal een keer per kwartaal (NOM Doelgroep & Print Monitor).

7+8: 50+'ers hebben geen seks meer en zijn niet meer aantrekkelijk

Het seksleven van de vijftigplusser wordt steeds beter. Ook de rolmodellen voor vijftigplussers worden steeds aantrekkelijker en er komen steeds meer oudere modellen voor in commercials zoals Dove Anti Age.

9. 50+'ers houden niet van avontuur

Het blad Zin gaf een voorbeeld van iemand van tegen de tachtig die van Nieuw Zeeland naar Gouda is gefietst; vijftigplussers hebben vaak het geld en de moed om dingen te ondernemen waar ze vroeger niet aan toe zijn gekomen. Zie ook deze tabel van het CVO:

10. 50+'ers begrijpen niets van digitale media

Om te beginnen wordt het mediagebruik van vijftigplussers vaak onderschat. Uit de Media Standard Survey van 2012 blijkt dat 58 procent actief is op internet van de 65+'ers, in de categorie 50-65 is dit 90 procent. 65+ surft zes uur per week, 50-65 doet dit negen uur. Ze zitten hierbij niet alleen achter de pc maar internetten ook op een tablet (vijf procent van de 65+-ers en van de 50-65 jarigen 15 procent) en op een mobiel (plusminus dezelfde percentages). Maar, en nu komt het, deze doelgroep is ook nog eens gek op gadgets. Eenenveertig procent van de 50-70-jarigen is geïnteresseerd in gadgets en nieuwe technologieën. Het tabletbezit in deze groep is inmiddels zestien procent. Dit percentage zal alleen maar stijgen (van de 20-49 jarigen heeft immers 54 procent een tablet en van de 13+'ers al achtenveertig procent).

Benieuwd naar de do’s & dont’s in communicatie met deze doelgroep? Lees dan: ;ers">6 communicatiewetten voor 50+'ers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie