Verbindingen, samenwerking & gedeelde ambitie zijn basis van sterke identiteit

Een verslag van Identiteitscongres 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dinsdag 15 april vond voor de derde keer het Identiteitscongres plaats. Zo’n 120 bezoekers verzamelden zich in de Jaarbeurs in Utrecht om zich een dag lang te verdiepen in de wereld van de organisatie-identiteit. Het programma bestond uit een mooie mix van inspirerende lezingen en cases uit de praktijk, afgewisseld met momenten om met enthousiaste collega’s van gedachten te wisselen. Het thema van de dag was ‘Connecting Energy’.

Identiteit in kaart brengen
Tibor van Bekkum trapt de dag af met de presentatie van het ‘Identiteit Monitoring en Engagement Platform’. Een instrument dat hij ontwikkelde samen met Blauw Research en waarmee de identiteit van een organisatie in kaart gebracht kan worden. Er waren al wel instrumenten die een beeld gaven van het imago van een organisatie. Dit nieuwe instrument geeft ook inzicht in de wereld binnen in een organisatie. Het kan ingezet worden bij:

  • visie, missie en identiteitsontwikkeling,
  • positionering en merkportfoliovraagstukken en
  • bij cultuurverandering.

Alleen de ontwikkeling al heeft Blauw en Van Bekkum mooie inzichten opgeleverd. Zoals de verschillen die er zijn tussen branches en de verschillen tussen grote en kleinere organisaties. Bijzonder aan het instrument is dat de organisatie niet alleen inzage krijgt in de identiteit maar dat ook individuele medewerkers kunnen zien hoe hun persoonlijke waarden staan tegenover die van de organisatie.

Edwin Kaats over samenwerking
Na Van Bekkum geeft Edwin Kaats een inkijkje in zijn wereld van samenwerkingen. ‘Ik help samenwerkingsverbanden te maken. Ik breek ze ook op als dat nodig is, maar dat is vaak een stuk ingewikkelder’. Het succes van samenwerking begint ermee elkaars taal te leren spreken, of in ieder geval te respecteren. En daarna is het vooral belangrijk dat er een gedeelde ambitie is. Een thema dat nog vaker terug zou komen deze dag. Edwin Kaats spreekt makkelijk, gepassioneerd, over een vak waar hij veel van houdt. Een complex vak met toekomstperspectief. In 2006 haalde 19% van de organisaties hun omzet voor meer dan 40% uit samenwerkingsverbanden. In 2011 was dat al gestegen tot 53%. Edwin Kaats noemt het een van de belangrijkste onderwerpen van de 21ste eeuw. Samenwerken blijkt echter geen makkelijke opgave. Slechts 50% van de samenwerkingsverbanden slaagt. De gezamenlijke ambitie blijkt te dun, de belangen lopen te ver uiteen of het commitment bij de samenwerkende partijen is te klein.

Jeroen Bosch Ziekenhuis
Vervolgens kunnen de deelnemers kiezen uit vier breakoutsessies van ING, Pantar, Nuon en het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Een ziekenhuis is misschien wel de meest complexe organisatie als het om identiteitsontwikkeling gaat. Een Raad van Bestuur, een medische staf, maatschappen, ondersteunend personeel. Een wereld op zich met een keur aan koninkrijkjes. En dan was er in Den Bosch ook nog eens sprake van een fusie van drie ziekenhuizen. De gedeelde ambitie van alle betrokkenen was de stellige wens om een nieuw gebouw te betrekken. ‘Een blessing in disguise’ volgens Celia Noordegraaf, voorheen communicatiemanager van het ziekenhuis. Dit hele concrete perspectief heeft het proces enorm geholpen. Dát en het feit dat de Raad van Bestuur patiëntveiligheid als belangrijkste doelstelling naar voren schoof. Daarmee werd een belangrijke brug geslagen naar een goede samenwerking met de medische staf. Het hele project voor de ontwikkeling van de nieuwbouw is vervolgens een prettige rode draad gebleken. In rap tempo presenteert Noordegraaf een enorme rij aan activiteiten voor alle mogelijke stakeholders. Ze presenteert een succesverhaal waar (gelukkig) ook weleens iets mis ging. Het enthousiasme leidt tot een flow van positiviteit die kritische reflectie soms even aan de kant duwt. Het blijkt belangrijk om af en toe even terug te halen waar het ook alweer allemaal om te doen was.

Flame Flow Flood
Na de lunch houdt Rijn Vogelaar een vlammend betoog over flow. Hij werkt aan een trilogie: flame, flow en flood. Op het congres legt hij uit hoe flow ontstaat binnen een organisatie. Tussen medewerkers onderling, met het management en met klanten. Eigenlijk is het antwoord heel simpel: er moet een uitdaging zijn, men moet genieten van het moment en er moet een helder doel zijn. Belangrijk daarbij is dat er volop feedback wordt gegeven. Positief of negatief. Dat klinkt wat abstract maar Vogelaar geeft mooie aansprekende voorbeelden uit aan de hand van gaming, sport en muziek. Om te zien waar flow toe kan leiden kun je het beste eens kijken naar de video van ;te l&;dis quand même. Een mooi voorbeeld van de kracht van een groep met een gezamenlijke passie, verbonden in het moment.

World Cafe
In het World Cafe worden onder leiding van Aty Boers inzichten gecreëerd voor effectieve identiteitsontwikkeling. In steeds wisselende groepsdiscussies komen aan de hand van een viertal vragen inzichten boven drijven. Een belangrijk inzicht is wat mij betreft het feit dat identiteit geen vast gegeven is maar een continu proces van verandering. Een ander inzicht, dat ook al naar boven kwam in het voorgesprek met Tibor van Bekkum, is het gegeven dat organisaties veelal aan hun identiteit bouwen als er een concrete aanleiding is: een fusie of een nieuwe strategie bijvoorbeeld. Maar het is juist voor elke organisatie die nog niet vanuit het merk als centraal handelingsperspectief opereert, belangrijk om aan de identiteit te bouwen. En dan liefst bottom op, met een sterke verankering in het management.

Tjerk Ridder
De dag sluit af met een mooi project van . Samen met zijn teckel Dachs, gitaar en journalist Peter Bijl lifte hij met een caravan – zonder auto – van Utrecht naar Istanbul in Turkije. Onder het motto: ‘Je hebt anderen nodig om verder te komen’. Een Europees onderzoek naar gastvrijheid, welwillendheid en vertrouwen. Met mooie inzichten over vooringenomenheid. Zo spreekt hij openhartig over de vooroordelen die hij heeft ten aanzien van de bewoners van de Balkan. Vooroordelen die in zijn ontmoetingen verdwijnen als sneeuw voor de zon en die mooie verhalen opleveren. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie