Het enige lijk dat we hier zien is die van de Goede Bedoeling, gestikt in de rook van een warrig script. Dat het anders en beter kan, bewijst Stivoro, dat de hand reikt naar rokers in plaats van een priemende wijsvinger. Het roept de gedachte maar weer 'ns op dat het heel wat effectiever zou zijn als alle organisaties die het roken willen stoppen de koppen en budgetten bij elkaar steken.
Als alles meezit zijn er aan het eind van het jaar 18.591 mensen het slachtoffer van hun gewoonte om meerdere keren per dag tabaksrook diep in hun longen te zuigen. Lekker is anders, lijkt me, maar ieder z’n kick. Waar haal ik het getal 18.591 vandaan? Uit de nieuwste commercial van het KWF, die volgens eigen zeggen ‘een harde boodschap, maar realistisch’ vertegenwoordigt en door enkele brave media zelfs ‘confronterend’ wordt genoemd.
Het filmpje heb ik meerdere malen bekeken, maar waar het confronterende in zit, is mij niet duidelijk.
En hard al helemaal niet, tenzij je gruwt van de aanblik van blote voeten. Het is een treurig filmpje, dat wel. Alleen helaas om de verkeerde redenen. Een merkwaardige ’50-er jaren setting met man in stofjas en bakelieten telefoon, terwijl de doelstelling van 18.591 dode rokers toch die van 2011 betreft. Veel overbodig gedoe en kostbare secondenverspilling met het dood slaan van een vlieg, een rinkelende telefoon en meer geforceerd tijdrekken tot de teleurstellende apotheose.
Wegwuiven
De commercial is bedoeld om rokers aan het denken te zetten. Rokers schijnen het feit dat je van roken dood grote kans maakt om dood te gaan vrij gemakkelijk weg te wuiven. Laat ik voorzichtig zijn, maar ik denk dat ook na deze commercial nog gewuifd zal worden. Niet in de laatste plaats om wat net uitgeblazen sigarettenrook te verdrijven. Ik ben helemaal voor harde boodschappen, maar een harde boodschap komt pas aan als ze iets nieuws bevat. Van roken ga je dood: het is al geen nieuws en het zoals het hier gebracht wordt is het zelfs geen nieuws dat je raakt.
Natuurlijk is het een goed voornemen van diverse anti-rook organisaties om het begin van het jaar weer eens aan te grijpen voor een communicatie burst. De jaarwisseling is voor massa’s mensen het standaard moment om het besluit te nemen een heel Nieuw Mens te worden. Het zou zonde zijn om daar niet van te profiteren. Wat zo tragisch is, is dat alle organisaties dat op eigen houtje gaan doen. Het KWF komt dus met een eigen boodschap, terwijl Stivoro het weer helemaal anders doet.
Stivoro kiest niet voor de confronterende aanpak, maar voor de ondersteunende aanpak. Als ik mag kiezen: way to go, Stivoro, zou ik zeggen. De stopautomaat is even slim gevonden als relevant, passend in deze tijd, praktisch, daadwerkelijk interessant voor mensen die echt wel van die Marlboro man afwillen. En wat jammer dat KWF niet gezegd heeft: ‘We overwegen een commercial te maken, zullen we onze budgetten bij elkaar doen en met een enkele boodschap echt een beetje lawaai gaan maken in de media?’ Nu staat het logo van het KWF op de stopautomaat, maar daar houdt de samenwerking wel op.
Het KWF werkt vanuit andere uitgangspunten dan Stivoro, dat zal een eigen aanpak ongetwijfeld verklaren Maar uiteindelijk, bottomline, willen beide partijen hetzelfde: dat er minder mensen roken. Het zou toch mogelijk moeten zijn om van daaruit een universele boodschap en eenduidige campagne te ontwikkelen? Versplintering van budgetten en boodschappen is zelden productief en als je al niet veel geld hebt, werkt dat alleen maar harder in je nadeel. Verzamel alle partijen die het beste voor hebben met rokers die willen stoppen (vergeet de verstokte paffers, die roken door tot de laatste adem), breng alle middelen bij elkaar die gemist kunnen worden en ontwikkel een dijk van een positief gestemde lekker stoppen met roken campagne. En het zal waarschijnlijk wat hard en confronterend klinken, maar vooruit: stop dan in ieder geval met commercials waarin de boodschap even dood valt als de roker.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!