Communicatieprofessionals in de VS vinden hun senior management goed in externe communicatie, maar tekortschieten in de interne kant van het vak. Dat blijkt uit de Trends Survey 2015 van de PR Academy.
Zo geeft 40 procent van de respondenten aan dat hun senior management niet goed is in coaching en een bijna even groot deel (37%) dat het tekortschiet in interne communicatie.
Volgens ruim een derde (37%) laat het steken vallen in het luisteren naar de werknemers en in de betrokkenheid van medewerkers (35%).
Teleurstellend
De onderzoekers noemen de het intern tekortschieten teleurstellend, ook al omdat er zoveel bewijs is dat goede interne communicatie leidt tot betere prestaties van een organisatie.
Op de vraag waar hun senior managers goed in zijn blijkt dat de externe component van hun communicatie beter voldoet. 71 procent noemt senior managers goed in ‘presentaties en publieke optredens, 64% noemt mediarelaties, 59% netwerken en 58% stakeholder management.
Onverschillig
34% van de ondervraagde commprofs staat nogal onverschillig tegenover de competenties van hun senior management; ze weten niet waar die goed of slecht in is. Volgens de onderzoekers is hier een kans tot verbetering.
Verdeeldheid
Er was verdeeldheid over de stelling: Mijn senior management team begrijpt dat public relations en communicatiemanagement niet alleen een tactiek zijn, maar centraal staan in strategie en leiderschap.
Meer dan een derde was het hier niet mee eens en benadrukte dat er nog een lange weg te gaan voordat het senior management begrijpt dat de PR en communicatie meer zijn dan tactiek alleen. In het bedrijfsleven lag dit met 41% nog iets hoger dan in de publieke sector.
Lees hier het volledige onderzoek.