TNT krijgt een nieuw logo, nieuwe brand world en nieuwe tagline. Amsterdams brand design agency Design Bridge tekende voor de merkelementen waarin de nieuwe visie van TNT wordt verwoord en verbeeld.
De nieuwe brand identity werd onthuld tijdens een TNT Top-100 Conventie, waar naast de herpositionering en nieuwe brand identity ook het interne en salescommunicatieprogramma werden toegelicht. Reclamebureau Etcetera heeft voor TNT above ( TV, outdoor, radio, digital) en below (DM en eDM) the line campagnes ontwikkeld. TNT zet de nieuwe merkidentiteit neer met een reclamecampagne in acht Europese landen en promotionele activiteiten in 26 landen, ondersteund door direct marketing. Met de reclamecampagne wil TNT zich positioneren als de menselijke uitdager in de markt voor kleine en middelgrote bedrijven.
‘The people network’ – dat het alom bekende ‘Sure. We can ‘vervangt - versterkt de visie van TNT dat mensen het verschil maken voor de organisatie en zijn klanten: het bedrijf wil een oprecht persoonlijke, meer nog dan een oprecht professionele manier van denken en handelen benadrukken. Het ‘network’ verwijst uiteraard naar het belangrijkste asset van de TNT-producten en diensten. . Tex Gunning, CEO van TNT: 'We hebben een heldere strategie waarin we focussen op ons sterkste punt: onze mensen, de persoonlijke wijze waarop ze de klant tegemoet treden en ons unieke netwerk. Klanten zijn geen streepjescodes en wij zijn geen robots. We beseffen allemaal wat onze klanten willen: meer business. Wij geven de klant tijd en aandacht, en dat onderscheidt ons van anderen. Wij zijn The People Network.'
Museo Sans
Opvallend is dat twee vaste elementen in de huisstijl bleven: De drie cirkels en de kleur (021) die beide al sinds de introductie van het bedrijf onderdeel uitmaken van de huisstijl van TNT, dat in 1998 ontstond toen het afgesplitst werd van KPN. Verder werd het logo stevig opgestrakt met een nieuw font van de hand van Jos Buivenga (Museo Sans), ondersteund met het Kepler-font type. Het grijs is iets steviger en de schaduwlijnen verdwenen.
Piers Bebbington van Designbridge spreekt van een geweldige uitdaging, niet zozeer omdat voor TNT het wiel opnieuw moest worden uitgevonden, maar omdat moest worden besloten waar de identiteit mocht leunen op zijn geschiedenis als challenger in de markt en waar het merkfundament opnieuw moest worden gelegd: ‘de nieuwe identiteit benadrukt de echtheid en relevantie van het merk en maakt het mogelijk om TNT-klanten dat te laten voelen en beleven.’
Beweging
Naast logo en tagline is ook de wijze waarop onderdelen van de huisstijl worden ingezet opvallend. Door de cirkel steeds in te zetten wil TNT benadrukken dat mensen steeds het verschil maken in het hart van de business. Delen van de cirkel komen terug op alle belangrijke huisstijldragers als vervoersmiddelen, bedrijfskleding, print zoals stationary en brochures en vanzelfsprekend op de verpakkingen van TNT. Door de – licht afgeslankte - cirkel te gebruiken wordt de link gelegd met het merk, dat nog wordt versterkt door gebruik van de kleur. Gebruik van onderdelen van de cirkel maken het mogelijk om beweging te verbeelden; een typerende activiteit voor een logistiek bedrijf. Opvallend is dat logo en tagline in het gebruik ook onder een hoek kunnen worden gebruikt.
De nieuwe commercials van TNT illustreren dat het bedrijf 'de menselijke vervoerder' met een concept rond een ‘menselijke vrachtwagen’. De totstandkoming van de commercial – deels met TNT-medewerkers – is te bekijken via social media.
De nieuwe brand identity wordt in de komende periode infases uitgerold.
Credits van TNT 'The People Network
Client: TNT
Product: TNT
Title: The People Network
Length: 50, 40 & 30” TVC, 10” tag on 5” + 30”, 30 + 10” prerolls
Concept: Peter van Leeuwen
Art Director: Peter van Leeuwen
Copywriter: Markus Ravenhorst
Planner: Dick van der Lecq, Frank Huiberts
TV-producer agency: Robert Roosenstein
Responsable agency: Dick van der Lecq (MD), Pim Beekman, Maaike Langereis
Responsable client: Tex Gunning (CEO), Maria Grodecki, Robert Gruijters, Tim Mueller
First on air date: 29th of September 2014
Countries: 32 different countries
Production Company: PostPanic
Director: Mischa Rozema
Exceutive Producer: Jules Tervoort, Annejes van Liempd
Lighting Cam. Man/D.O.P.: Jon Gaute Espevold
Scanning: Scott Harris @ Glassworks
Off-line edit: PostPanic
Editor off-line: Benjamin Putland
On-line edit: PostPanic
Supervisor on-line: Chris Staves, Ivor Goldberg
Soundstudio: SoundAdventure / Lawrence Horne
Music composition: Pivot Audio / Guy Amital
Voice-over NL: Steye van Dam
Voice-over UK version: Chook @ Yaketeyak
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!