Het gaat goed met radio, de netto reclamebestedingen op radio zijn in 2005 weer een beetje gestegen, aldus de stichting Platform Radio Exploitanten(PRE).
De omzet nam met 1,9 procent toe tot 241 miljoen euro. In 2004 bedroegen de netto bestedingen 236,5 miljoen euro. Non-spotbestedingen groeide vorig jaar tot een bedrag van 7,7 miljoen euro; een groei van 33 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Non-spot advertising (denk aan 'win een reis' of een 'meetandgreet') heeft het altijd al goed gedaan op radio, dus de groei is opmerkelijk, aldus het PRE.
Grootste adverteerders kwamen in 2005 (net als in 2004) uit de financiële dienstverlening, Telecom/ICT bedrijven en retail.
Eerstgenoemde branche behoort ook tot de top 3 van snelstgroeiende branches die adverteren op de radio, samen met de overheid en consumentenelektronica (bron: Nielsen)
PRE verwacht dat de bestedingen dit jaar opnieuw zullen stijgen. Deze conclusie maakt men op basis van de stijgende economische (binnenlandse) groei en de daarmee gepaard gaande stijging in het consumentenvertrouwen. De Olympische Spelen en het WK voetbal dragen dit jaar ook een steentje bij, daarnaast blijft radio volop in het nieuws door overnames van zenders en restyling van diverse stations.
Zo werd eerder Noordzee FM verkocht aan Q-music en Radio 538 door Talpa overgenomen. SBS wordt met de aankoop van Yorin FM een nieuwe speler op de radiomarkt.
PCM gaat op de FD/BNR-toer met Arrow, en in januari 2006 zijn Sky Radio en Radio Veronica overgenomen door de Telegraaf Media Groep en Investeringmaatschappij ING Corporate.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!