Het massale thuiswerken als gevolg van corona heeft grote impact op de inzet van interne digitale media binnen organisaties. Onderzoek van adviesbureau Evolve laat zien dat 81% van de organisaties nieuwe media heeft geïntroduceerd. De grote winnaar daarbij blijkt Microsoft Teams, dat door 39% van de organisaties is ingevoerd als gevolg van corona.
Sinds 2013 voert Evolve elke tweejaarlijks onderzoek uit naar de inzet van interne sociale media. In de vierde editie is ook gekeken naar de bredere inzet van digitale media en naar de impact van corona.
Microsoft Teams lijkt volgens de onderzoekers vooral gebruikt te worden vanwege de mogelijkheid tot videovergaderen/-bellen, dat van alle media de grootste stijging laat zien: bij 96,5% van de deelnemers is het gebruik ervan sterk gestegen.
Ook livestreaming, bijvoorbeeld in de vorm van digitale townhall-meetings, heeft een opmars gemaakt en is bij ruim 32% van de organisaties nieuw ingevoerd, terwijl het gebruik ervan bij 65% van de organisaties sterk is gestegen.
Het zijn ook deze ‘realtime’ media die bij de respondenten op de grootste tevredenheid kunnen rekenen, want videovergaderen krijgt een 7,4 en videostreaming een 7,1. Opvallend genoeg volgt WhatsApp op de 3e plaats met een 7,0. Minder enthousiast zijn interne-communicatieprofessionals over nieuwsbrieven en het sociaal intranet (beide 6,5) en interne podcasts (5,9).
Zwitsers zakmes
Ondanks de lage waardering voor sociaal intranet is het na videovergaderen wel het meest ingezette medium: 96% van de organisaties heeft een sociaal intranet. Ten opzichte van het vorige onderzoek is het gebruik licht gestegen: 28% van de medewerkers gebruikt het intranet actief (posten/reageren) en 61% passief (lezen/liken), vóór corona was dat nog 27% respectievelijk 55%.
Opmerkelijk is dat deze cijfers niet sneller gestegen zijn in een periode waarin structureel op afstand is gewerkt en waarin de afhankelijkheid van het intranet groter is.
Ook opvallend is dat het sociaal intranet in vergelijking met andere interne digitale media geldt als het Zwitsers zakmes van de interne communicatie. Geen ander intern middel wordt voor zoveel doelen ingezet: het moet voor veel organisaties leiden tot verbondenheid én tot bekendheid met de strategie én tot het delen van kennis én tot het verspreiden van werkinstructies én - in iets mindere mate - ook nog tot samenwerking.
Misschien zit er wel een direct verband tussen deze brede inzet, de relatief lage waardering en het uitblijven van een flinke groei in gebruik. De vraag is immers in hoeverre een intranet echt goed ingericht kan worden als het alles moet doen. Met andere woorden: als alles belangrijk is, is niks belangrijk, en als je alles een beetje doet, doe je waarschijnlijk niks echt goed. Dat maakt direct de uitdaging duidelijk waarmee het vakgebied van interne communicatie geconfronteerd is.
Van experimenteel naar fundamenteel
In de afgelopen anderhalf jaar is er meer waardering gekomen voor interne communicatie. Dat heeft zich ook vertaald naar investeringen in nieuwe media. De respondenten van dit onderzoek zijn bovendien optimistisch over de blijvende aard van de veranderingen van de afgelopen anderhalf jaar: vrijwel unaniem (97%) geven zij aan te verwachten dat het werk structureel anders ingericht zal blijven en worden.
De uitkomsten van het onderzoek zijn te vinden in het uitgebreide rapport dat je hier kunt downloaden
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!