De fabrikant gaat verandering aanbrengen in de manier waarop de teams worden georganiseerd en ontwikkeld, en gaat weer investeren in vaste teams rondom merken. Zo zei CEO A.G. Lafley op een investeerdersconferentie in Florida.
Dankzij het beauty-onderdeel verdriedubbelde P&G zijn waarde tussen 2000 en 2007. Dat is een net zo snelle groei als Apple in die jaren liet zien. Daarna bleef P&G echter op het zelfde niveau hangen, terwijl Apple doorstoomde naar 170 miljard dollar.
Deel van het probleem volgens Lafley is dat het bedrijf daarna afscheid heeft genomen van een succesvol brandmanagementsysteem. Het is nu zaak dit terug te draaien, en waar nodig externe expertise in te schakelen.
P&G zette voorheen vaste teams in, die zoveel mogelijk intact bleven bij de ontwikkeling van zijn beautymerken. Daarna voerden ze echter een managementmodel in (afgekeken van General Electric) waarbij managers steeds overgeplaatst werden naar andere delen in het bedrijf.
Lafley: ‘We hadden zo’n 6 leiders in het beauty-onderdeel in 4 jaar, en veel van hen hadden geen enkele ervaring in deze industrie. We geloofden dat general management algemeen inzetbaar is en zich ontwikkelt door iedere twee of drie jaar te verhuizen.’
Daar komt P&G nu van terug. Lafley voegde toe dat het oude model voor continuïteit zorgde, waarbij samengewerkt werd met mensen van buiten het bedrijf, en mensen inbracht ‘die echt de indutrie kenden’.
Lafley sprak tegen dat P&G op zoek is naar overnames in beautycare. De nadruk ligt nu op de eigen business, zoals een hogere omzet van het Pantene-merk, aldus de CEO: ‘De beautybusiness herstellen is geen snelle job. We moeten eerst terug naar de strategie die voor ons het beste werkt.’
Bron: Dow Jones, Warc
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!