Het is op het eerste gezicht een doodnormale inhaker van Procter & Gamble in Duitsland, een pak Ariel-wasmiddel in de vorm van een Duits-voetbalshirt met daarop het nummer 88. Maar voor Duitsers, de meeste althans, was het het een nogal pijnlijke vergissing. Neo-nazi's gebruiken het getal als een de code voor de verboden Hitlergroet op internet. De H is de 8e letter van het alfabet, en die twee keer staat voor Heil Hitler. En om het nog wat erger te maken: op de bovenkant van het pak staat: 'Neue koncentration'.
Het leverde de levensmiddelengigant een lawine op aan online kritiek en reacties op sociale media. 'Zo krijg je ook bruine hemden weer stralend wit', en: 'Niet alleen schoon, maar ook Arisch rein'.
Het was een overduidelijke pr-misser van P&G, dat de 88 op het pak Ariel had geplaatst omdat die goed zou zijn voor 88 wasbeurten.
Ook op de timing van de snelle reactie van P&G was volgens de Duitse media het nodige aan te merken. Gisterenavond twitterde P&G: 'Ons duidelijke 'nee' tegen het rechtse gedachtegoed: de verpakking met het ongewilde en dubbelzinnige 88 wordt vanaf maandag niet meer geleverd'. Dat uitgerekend op de dag (8 mei) dat het einde van de Tweede Wereldoorlog wordt herdacht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!