PR-strategie kabinet voor Oekraïne-referendum lekt uit, inclusief 12 pagina's Q&A

'Noem het geen Associatieakkoord, dat is veel te ingewikkeld'

De communicatiestrategie van het kabinet voor het Oekraïne-referendum is in handen van ekomen en verraadt hoe de regering de nee-stemmers aan zijn kant probeert te krijgen

Enkele highlights:

 -Het om een gewoon handelsverdrag met een buurland van de EU: Oekraïne. Een stem voor het verdrag is goed voor onze economie want we krijgen toegang tot een markt van 45 miljoen mensen.

- Noem het geen Associatieakkoord, dat is veel te ingewikkeld en wordt niet begrepen.  De voorlichters en ministers zullen spreken van de term &;samenwerkingsakkoord&;.

&;Onontgonnen terrein&;

RTL Nieuws wist ook de hand te leggen op de over het referendum.

Daarin veel herhaling van antwoorden. Op de vraag wat er zou gebeuren als Nederland het verdrag definitief niet ratificeert&; is de standaardreactie geformuleerd: ‘Deze eventuele situatie is onontgonnen terrein.’

Dit voorgekookte antwoord komt zeven keer voor op de 46 voorbereide vragen.

Steunzenders

Ook lekte een lijst uit met bekende opiniemakers en organisaties die ingezet kunnen worden voor de campagne. Ze worden &;steunzenders&; genoemd. Onder hen Victoria Koblenko, oud-voetballer Evgeniy Levchenko, burgemeester van Hilversum Pieter Broertjes, Petra Stienen, publicist en Eerste Kamer-lid D66.

Foto: Victoria Koblenko op de barricades in Kiev, ANP Marielle van Uitert 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie