PR-bureau groeit als kool dankzij ongelimiteerde vakantie en gratis chocolade

‘Een van onze mensen komt net terug van zes weken Mongolië’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een onconventionele kijk op secundaire arbeidsvoorwaarden legt het Britse Dynamo PR geen windeieren. Het bureau dat in 2011 is opgericht, zet sterk in op aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals gratis ritjes in een achtbaan en ongelimiteerde vakantie voor het personeel.  Dat de aanpak werkt, blijkt uit de cijfers. Volgens oprichter Paul Cockerton is het bureau de afgelopen vier jaar sterk gegroeid, zo meldt hij aan de Britse krant : ‘Tot nu toe is de omzet is elk jaar verdubbeld en dat geldt ook voor het personeelsbestand.’ Bij Dynamo werken inmiddels 25 mensen.

Hoge verloop

Achterliggende idee achter de onconventionele aanpak is – aldus de oprichters – om het traditioneel hoge verloop onder personeel op pr-bureaus voor te blijven. Het idee om het personeel een ongelimiteerd aantal vakantiedagen te bieden, is gepikt van online videogigant Netflix dat eerder goede resultaten boekte met het concept. Cockterton: ‘We vonden het best lastig om al die vrije dagen vanaf spreadsheets goed te organiseren. Bovendien nam het personeel hun verlofdagen vaak mee naar het volgende jaar, wat het nog ingewikkelder maakte om te managen.’

Vol energie

En dus koos Dynamo PR ervoor om het verlofsysteem vrij te laten. Het personeel zag onmiddellijk de voordelen. ‘Een van onze mensen ging meteen zes weken betaald op rondreis door Mongolië’, aldus Cockerton. Ook de directie van het bureau ziet alleen maar voordelen. ‘Mensen regelen hun vakantie onderling en dat versterkt het onderlinge vertrouwen alleen maar. En ze komen vol energie terug.’ Bovendien, en dat was vooral de opzet, draagt het idee bij aan versterking van de bedrijfscultuur. De afgelopen twee jaar is er niemand bij het bureau vertrokken.

Mad Men

Tweede ijzer in het secundaire arbeidsvuur is de zogeheten ‘Don Draper clause’, genoemd naar de hoofdpersoon uit Mad Men.  Deze bepaling in de arbeidsvoorwaarden komt er op neer dat het personeel regelmatig voorzien wordt van kaartjes voor events en chocolade. Dat verzoek om gratis chocolade was een van de eisen van een sollicitant, die eerder in Silicon Valley had gewerkt waar dergelijke arbeidsvoorwaarden vaker voorkomen.

Attractieparken

De directie van het bureau – dat vooral twintigers huisvest - besloot de Don Draper clause in alle arbeidscontracten op te nemen. In de arbeidscontracten van de medewerkers van Dynamo PR zijn nu  bepalingen over bezoeken aan wellnesoorden of gratis kaartjes voor  attractieparken opgenomen. Het bureau heeft een speciaal opgezet, waarop de reacties van het personeel te zien zijn als ze hun cadeautjes krijgen.

 

Dat het personeel jaarlijks een salarisverhoging krijgt, helpt overigens ook mee aan de verhoging van de arbeidsvreugde. 

Bron: The Guardian 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie