POSTV jaagt ondernemers tegen zich in harnas

Digital out of home specialist POSTV gaat geld vragen aan ondernemers die onder contract staan. Die zijn daar niet gelukkig mee.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een mail en een aangetekende brief aan ondernemers die onder contract heeft staan, zegt managing director Michiel Reinoud dat POSTV genoodzaakt is om de samenwerking op een andere manier invulling te geven. Het voorstel is om lopende overeenkomsten per 1 september om te zetten in een nieuwe driejarige overeenkomst. Ondernemers moeten een bijdrage van € 249,- per maand per winkel betalen. Daar staat ‘projectmanagement’ en onderhoud op de infrastructuur tegenover, evenals een wekelijkse update van tien promoties uit de eigen folder. Ook zegt POSTV 30% van de opbrengsten van nationale en regionale advertentieverkoop af te dragen aan ondernemers. Ingewijden zeggen dat die beloofde inkomstenbron weinig tot niets heeft opgeleverd. POSTV zegt zelf te verwachten dat het om €300 op jaarbasis gaat.

Om de kosten terug te verdienen kunnen ondernemers wekelijks zes timeslots in het programma inzetten om meer omzet te genereren middels promotie. De timeslots kunnen ook zelfstandig verkocht worden aan lokale partners. Daarmee vraagt POSTV impliciet of ondernemers zelf advertentieacquisitie gaan plegen. In de brief wordt ondernemers gevraagd om te reageren voor 31 juli.

Voor de ondernemers die onder contract staan bij POSTV komt de brief rauw op het dak vallen. Zij stellen vast dat de brief vooral vragen opwerpt. Er staat in de brief niet aangegeven wat er gebeurt wanneer een ondernemer niet aan de nieuwe contractvorm wil. Supermarktondernemer Hans Koelhuis uit Bergschenhoek is er ‘niet gelukkig’ mee. Hij vindt de brief, ‘raar, kort en cru’. Vooral omdat er geen alternatief wordt geboden. Hij begrijpt ook niet dat de brief in de vakantieperiode wordt gestuurd, en dan ook nog met een reactietermijn van twee weken. Koelhuis: ‘Ik doe het niet.’ Flip van Tilborgh, supermarktondernemer uit Sprang-Capelle zegt zich nog te moeten verdiepen in de brief, maar is niet van plan zich bezig te gaan houden met advertentieverkoop. Van Tilborgh: ‘Ik houd me liever bezig met de toko.’ Volgens hem is er sprake van contractbreuk. Van Tilborgh: ‘Het is een koude douche. Een aanbieding waar we niet om gevraagd hebben.’ Sjaak de Korte, directeur business development bij Plus Retail verwacht dat er geen ondernemer is die 'erin zal stinken'. Toch wordt er vanuit het hoofdkantoor een brief gestuurd waarin 'met klem' wordt geadviseerd om niet in te gaan op het voorstel van POSTV.

Ondanks het feit dat de brief rept van een ‘noodzakelijke aanpassing’, zegt Reinoud in een reactie aan Adformatie dat contracten die POSTV met ondernemers heeft, zullen worden gerespecteerd. Er zijn volgens hem meerdere vormen mogelijk. Zo kan het zijn dat in de toekomst sommige ondernemers wel betalen voor de schermen en diensten van POSTV, en anderen niet. Hij zegt wisselende reacties te hebben ontvangen op de brief, de helft daarvan zijn volgens hem positief. Gezien de reacties die hij ontving, vindt hij niet dat POSTV ondernemers tegen zich in het harnas jaagt. Reinoud: 'Het is een kwestie van heronderhandelen met de ondernemer en dat gaat vooralsnog op een constructieve manier.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie