Het platform van de belangrijkste packaging designbureaus in Nederland, BNO NEXTpack, besloot recent tot een 'Eierverpakkingstest'. Waarom? 'De kunst van een goede verpakking is dat hij opvalt in het winkelschap en direct een positief gevoel geeft bij het product dat erin zit. De jury van NEXTpack heeft er bewust voor gekozen om geen paaseitjes maar 'gewone' eieren te beoordelen, omdat dit een uitdagende categorie is: huismerken zetten de toon en veel verpakkingen lijken op elkaar. Het getuigt van lef om je in deze klassieke categorie te onderscheiden.'
Handwaarde
De NEXTpack-jury zegt de eierverpakkingen te hebben beoordeeld op de criteria schapwaarde, handwaarde (ofwel: hoe scoren ze enerzijds in het winkelschap en anderzijds in handen van de consument?), onderscheidend vermogen, verpakkingsvorm en eerlijkheid. Woordvoerder van NEXTpack, Jeroen Mirck zegt dat dat laatste criterium speciaal is gekozen voor deze specifieke test, omdat veel consumenten zich afvragen wat de herkomst is van de eieren die men koopt. Mirck: 'Er is dus echt naar packaging design gekeken, met daarbij de vraag wat het vermeende effect is in de winkel.' Resultaten of vermoede resultaten heeft de jury niet meegewogen.
Super te gekke doos
In zijn wijsheid kwam BNO NEXTpack tot een top 5, die zij aanwezen uit 12 contestants. (Zie die uitslag onderaan dit bericht.) Maar wat vonden marketeers de meest opvallende, aantrekkelijke, super te gekke eierdoos? Welke verpakking nodigt met de Paas het meest uit om in het karretje te leggen? We vroegen marketeers om hun stem te laten horen (zie longlist op alfabetische volgorde hieronder, stemmen kan nog steeds, onder de afbeeldingen). De uitkomsten uit die poll kunnen slechts als indicatie dienen, maar het is toch aardig om te constateren dat de stemmers veel overeenkomsten laten zien met de packaging-design-specialisten. Vier van de twaalf eierdozen in de longlist worden door beiden in de top vijf gezet.
Dit is de top 5 van de marketeers:
(1) Hema 27% (Op nummer 4 bij de packaging designers)
(2/3) AH Rondeel 17% (Nummer 3)
(2/3) Blije Kip Buitenei (Van Beek) 17% (Nummer 1)
(4) Gijs Vrije Uitloop (Streekselecties) 13% (Nummer 2)
(5) Zorgboerderij Wienes (voor Jumbo) 10% (Geen top 5-vermelding)
(1) Albert Heijn (Rondeeleieren)
(2) Albert Heijn (scharreleieren)
(3) Aldi (Mama Nature)
(4) Blije Kip Buitenei (Van Beek)
(5) Ekoplaza.
(6) Gijs Vrije Uitloop (Streekselecties)
(7) Hema (Biologische eieren)
(8) Jumbo (biologische eieren)
(9) Lidl (Frank & Jan)
(10) Natuurfarm De Boed
(11) Plus (vrije uitloop)
(12) Zorgboerderij Wienes (eveneens voor Jumbo)
Wil je weten tot welk oordeel de packaging design-professionals kwamen? Klik dan hier. Maar breng eerst volledig onbevooroordeeld je eigen stem uit. Vrolijk Pasen!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!