General Motors, de Amerikaanse autofabrikant van onder meer Buick, Cadillac en Chevrolet heeft opnieuw een pijnlijke pr-misser gemaakt in een slepende crisis rond een defecte schakelaar in zijn auto’s. De fout in het systeem van onder meer Chevrolets, heeft tot zeker 13 dodelijke slachtoffers geleid bij verkeersongevallen, hoewel toezichthouders vermoeden dat dit aantal groter kan zijn.
De kwestie sleept nu al jaren en General Motors heeft in het verleden niet erg veel empathie getoond in zijn reacties, is de kritiek. Daar komt nu een uiterst pijnlijke misser bij. De autofabrikant heeft namelijk een brief aan zijn klanten rondgestuurd voor een recall-actie van 2,6 miljoen auto’s. Een groot deel van deze dient gerepareerd te worden om het probleem te verhelpen.
Brief naar nabestaanden
Naar nu blijkt hebben ook de nabestaanden van de 13 slachtoffers de brief ontvangen, melden Amerikaanse media. Zo kreeg Terri DiBattista twee recall-brieven toegestuurd om het contactslot en stuurbekrachtiging te repareren van de Chevrolet Cobalt waarin haar dochter Amber Marie Rose in 2005 dodelijk verongelukte. Van de auto bleef niets over, vertelde ze aan persbureau Reuters. De nabestaanden die de terugroep-brieven toegestuurd kregen verwijten GM ongevoeligheid.
GM-woordvoerder Greg Martin is inmiddels door het stof gegaan en heeft diepe spijt betuigd voor de brieven: ‘We zullen ons best doen om ervoor te zorgen dat het niet weer gebeurt’.
Toch staat GM er niet al te goed op in de publieke opinie. Pr-deskundigen in de VS hekelden onder meer de reactie van ceo Mary Barra, die een tijd terug in een online-video voor medewerkers stelde dat ‘er iets mis ging met ons proces in dit geval, en er verschrikkelijke dingen zijn gebeurd’.
Understatement
‘Iets mis’ is wel een erg understatement, aldus critici. Later toonde Barra zich meer berouwvol, toen ze het Congres vertelde dat GM veel spijt had voor de pijn die het veroorzaakte bij de families van de slachtoffers.
Gisteren presenteerde ze een rapport dat ‘een patroon van incompetentie en verwaarlozing’ van verantwoordlijkheden bij GM blootlegde. Ze kondigde aan dat 15 GM-medewerkers, velen in senior of leidinggevende posities, zijn ontslagen in verband met de recall, terwijl vijf anderen disciplinair zijn gestraft.
Barra zei verder dat het onderzoek, gehouden in opdracht van GM en uitgevoerd door de voormalige Amerikaanse advocaat Anton Valukas, aantoonde dat er geen samenzwering is geweest om feiten toe te dekken of dat het 'enig bewijs leverde dat werknemers een afweging tussen veiligheid en kostenkwesties zouden hebben gemaakt’.