P&G in VS niet meer zo dominant in beauty en personal care

Procter & Gamble (P&G) sneed in 2012 in het Amerikaanse marketingbudget voor de beauty en personal care tak (14 procent minder dan in 2011). Daarmee is het bijna marktleider af in deze productsector.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

P&G verloor door de teruglopende marketinginspanningen in 2012 bijna zijn leidende positie in beauty en personal care aan L’Oréal, volgens cijfers van Kandar Media. L'Oréal schroefde de bestedingen in die categorie op naar in totaal 1,4 miljard dollar (1,09 miljard euro). P&G bleef daar net boven. Ook Unilever komt dichterbij.

Tegelijk met het lagere marketingbudget liepen ook de sales in deze producttak terug. P&G is volgens een analist van Sanford C. Bernstein ‘niet zo dominant in de beauty en personal care tak als het zou willen zijn’. Met name de merken Pantene en Olay verloren flink marktaandeel en dat verlies gaat ook in 2013 door. Terrein terugwinnen is volgens de analist topprioriteit voor de – teruggekeerde – topman A.G. Lafley.

Waar P&G de bestedingen aan beauty en personal care verlaagde, stak het meer geld huishoudproducten: +13 procent. Qua omzet wierp dat zijn vruchten af. Onder meer dankzij wasmiddel Tide Pods – 500 miljoen dollar omzet, volgens cijfers van Nielsen – Bounty en OxiClean.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie