Optimisme alom onder consumenten

Het consumentenvertrouwen bleef gelijk aan en consumenten besteden weer meer.

De stemming onder consumenten is in november onverminderd positief, en gelijk aan de maanden ervoor. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).De vertrouwensindicator bleef gelijk aan september en oktober en staat op 23. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid blijft gelijk.

Bovengemiddeld
Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41.

Hoogste groei
Tegelijkertijd meldt het CBS dat consumenten in september 3,1 procent meer hebben besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het is de hoogste groei na januari dit jaar.

Schoenen in de plus
Er werd vooral meer uitgegeven aan kleding, schoenen en woninginrichting. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden ze daarentegen wat minder dan een jaar eerder. Verder is aan overige goederen ruim 5 procent meer besteed. Consumenten gebruikten meer gas dan in september vorig jaar, aldus het statistiekbureau. Dat hangt samen met het weer.

Diensten
Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen gaven consumenten ruim 2 procent meer uit dan in september 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie