Nieuwe methode klantsegmentatie

Aanstaande vrijdag promoveert Pascal van Hattum op ‘Market segmentation using Bayesian model based clustering’. Met zijn nieuwe statistische methode kan doelgroepsegmentatie veel sneller.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De conclusie van het proefschrift van Van Hattum is dat grote datasets veel sneller te segmenteren zijn in bruikbare marketingdoelgroepen. Bovendien kan Van Hattum die doelgroepen koppelen aan alle 450.000 postcodes in Nederland. Van Hattum, die werkzaam is bij onderzoek- en adviesbureau , ontwikkelde statistische algoritmes, die datasets met meer 50.000 records, elk met meer dan 150 variabelen in 19 uur kan segmenteren. Volgens hem duurden vergelijkbare segmentaties voorheen enkele dagen tot een week. De gebruiksmogelijkheden van Van Hattum’s werk, liggen vooral op het gebied van direct marketing.

De methode die Van Hattum ontwikkelde, is gebaseerd op de . Door het koppelen van databestanden, kan de promovendus op niveau van zescijferige postcodes voorspellen tot welke specifieke doelgroepen mensen behoren.

Van Hattum promoveert aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Utrecht. Zijn promotor is professor Hoijtink. De promotie vindt plaats, aanstaande vrijdag om 16:15 uur in het Academiegebouw, domplein 29 in Utrecht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie