De conclusie van het proefschrift van Van Hattum is dat grote datasets veel sneller te segmenteren zijn in bruikbare marketingdoelgroepen. Bovendien kan Van Hattum die doelgroepen koppelen aan alle 450.000 postcodes in Nederland. Van Hattum, die werkzaam is bij onderzoek- en adviesbureau The SmartAgent Company, ontwikkelde statistische algoritmes, die datasets met meer 50.000 records, elk met meer dan 150 variabelen in 19 uur kan segmenteren. Volgens hem duurden vergelijkbare segmentaties voorheen enkele dagen tot een week. De gebruiksmogelijkheden van Van Hattum’s werk, liggen vooral op het gebied van direct marketing.
De methode die Van Hattum ontwikkelde, is gebaseerd op de Bayesiaanse statistiek. Door het koppelen van databestanden, kan de promovendus op niveau van zescijferige postcodes voorspellen tot welke specifieke doelgroepen mensen behoren.
Van Hattum promoveert aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Utrecht. Zijn promotor is professor Hoijtink. De promotie vindt plaats, aanstaande vrijdag om 16:15 uur in het Academiegebouw, domplein 29 in Utrecht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!