Nieuwe media, oude rechten

Of we maar even wilden reageren op hun Settlement Demand van 750 euro. Het bleek om te gaan om een foto van een groepje mensen, hand in hand staand in een open vlakte. Gebruikt op postzegelformaat bij een column over sociale netwerken. Gevonden via Google images. Van een onverdachte bron.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kijkend op de site van Getty zelf bleek het fotootje voor de gebruikte periode een waarde te vertegenwoordigen van ongeveer 50 euro. De settlement was dus niet mals. Na enige correspondentie kon het bedrag neerwaarts worden bijgesteld, dat wel. Maar nog steeds een veelvoud van het feitelijk gebruiksrecht.

Nou ben ik jurist en helemaal niet ongevoelig voor auteursrecht en de bescherming ervan. Maar in de nieuwe media vind ik dat toch een iets ander verhaal. Juist door de beweging naar 'zelf publiceren' ontstaat er zo'n veelheid aan uitingen en beelden, dat het bijna onmogelijk is om na te gaan of te weten of een geplaatst beeld of document door de maker ervan wel of niet daar onder noemer is gezet van het 'publieke domein' of als iets waar hij, desnoods tot bij de rechter de auteursrechten voor wil bevechten.

Zou het niet een idee zijn om hier de bewijslast om te keren en alleen die beelden op het net te beschermen die auteursrecht claimen via een expliciet watermerk of fingerprint dan wel vermelding bij de foto?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie