NEN houdt volgende week een informatiebijeenkomst over een actueel thema: cyber security en privacy.
Tijs Hofmans, techjournalist van onder meer Computer Idee en Computer!Totaal, is wel geinteresseerd in de bijeenkomst en benaderde NEN of hij aanwezig kon zijn.
Dat mocht, alleen stelde NEN wel erg vergaande eisen, zo merkte hij.
Eh, nee overheid, dit is niet hoe journalistiek werkt. pic.twitter.com/XUy1rsasxy
— Tijs Hofmans (@tijshofmans) 29 september 2016
Hofmans tweette de reactie van NEN rond, en als snel ging het rond op Twitter met de nodige verontwaardigde reacties. NEN kroop door het stof.
@tijshofmans "Het is duidelijk, hier zijn aantal dingen aan onze kant niet goed gegaan. 1/2
— NEN Pers (@NEN_Pers) 29 september 2016
@tijshofmans Dit had niet zo mogen gaan, maar we zien je graag op 4 oktober! 2/2
— NEN Pers (@NEN_Pers) 29 september 2016
‘Dit is echt niet de manier waarop wij werken’, zegt Sandra Boersma, communicatieadviseur bij NEN. ‘We laten journalisten toe zonder eisen te stellen. Meestal vragen we wel of we de tekst inhoudelijk nog even kunnen checken, maar dat is omdat zo weinig mensen weten wat NEN doet.’
Maar wat ging er nu fout? Iedere communicatieprofessional wil natuurlijk graag aandacht voor zijn evenement, maar dit?!
Marketeers en pers
De fout komt doordat het niet de communicatieprofessionals zelf deze persaanvraag behandelden. Boersma: ‘We hebben hier sinds niet zo lange tijd een gezamenlijke afdeling marketing en communicatie. Een collega met een marketingachtergrond zag de persvraag binnenkomen en dacht: hé wat leuk. Hij kwam - uit enthousiasme - met de verzoeken aan de journalist. Inderdaad, duidelijk geen communicatieprofessional’
Het zal niet nogmaals gebeuren, stelt Boersma gerust. ‘Het is hem wel duidelijk dat we zo niet werken, dus de les is geleerd. Hij heeft niet zijn beste dag achter de rug.’