Iets meer dan een op de vijf Nederlanders (22%) let bij de aankoop van producten of diensten of ze goed zijn voor mens, maatschappij en milieu, Dat is ruim een kwart minder dan twee jaar geleden, toen 30 procent van de consumenten nog aangaf duurzaamheid mee te nemen in de aankoopbeslissing. Een en ander blijkt uit onderzoek van adviesbureau Hope&Glory i.s.m. Motivaction onder 4400 consumenten.
Mens, maatschappij
Anders dan in voorgaande jaren vinden Nederlandse consumenten dat het bedrijfsleven en niet zijzelf primair verantwoordelijk zijn voor duurzaamheid. Op de vraag: wie is er in grote mate verantwoordelijk voor mens maatschappij en milieu, zegt 71% het bedrijfsleven tegen 68% ‘ikzelf’. In voorgaande jaren waren de rollen nog omgedraaid.
Bordje
Volgens Bas van Haastrecht van Hope&Glory is die omslag te verklaren uit de afbouw van de verzorgingsstaat en de nog immer kwakkeldende economie. ‘De consument denkt: ik heb al genoeg aan mijn hoofd. Er is sprake van een zeker afhaakgedrag als het om duurzaamheid gaat. Men denkt eerder: dit zijn taken van overheid en bedrijfsleven.’
Onverminderd hoog
Opmerkelijk is ook dat het wantrouwen in de goede bedoelingen van ondernemingen onverminderd hoog blijft. Net als vorig jaar stelt bijna de helft van de consumenten (47%) vraagtekens bij de duurzaamheidsintenties van bedrijven. Van Haastrecht: 'De consument heeft bijvoorbeeld weinig vertrouwen in grootschalige campagnes waarbij een merk zich verbindt aan een maatschappelijk thema. Zo’n programma als Olympic Moves bijvvorbeeld waarbij Coca Cola een sportprogramma voor middelbare scholen sponsort, dat blijft in de perceptie toch een lastig ding. Ik snap dat consumenten zo denken, maar dat betekent niet dat dit een heilloze weg is. Stoppen is geen otpie. Bedrijven moeten echt zien te voorkomen dat het wantrouwen nog groter wordt.’
Onvoldoende aandacht
Laat onverlet dat bijna de helft van de ondervraagden (49%) vindt dat bedrijven op dit moment onvoldoende aandacht aan duurzaamheid geven. En ook opvallend: meer dan de helft (58%) vindt dat de overheid duurzaam gedrag wettelijk mag afdwingen. Hoewel consumenten aangeven in hun eigen aankopen op dit moment minder op duurzaamheid te letten, vindt 84% het belangrijk dat bedrijven hier aandacht aan geven. Van Haastrecht: ‘Bedrijven moeten vooral niet de fout maken te denken dat duurzaamheid minder belangrijk wordt omdat consumenten er minder op letten. Ze gaan er juist vanuit dat het goed zit en reageren scherp als dat niet zo blijkt te zijn’.
130 merken
Het onderzoek van Motivaction omvat 130 merken. Van de 30 grootste werd de duurzaamheidsperformance in een ranking ondergebracht. 'Dat zijn niet geheel toevallig dezelfde merken uit de Reptrack van het Reputation Institute', aldus Van Haatrecht. Opvallend in het rijtje is het overall cijfer laag is (de hoogste score is een 6,4) en de enorme stijging van NS in 2015 (17 plaatsen). Dat laatste kan van Haastrecht niet verklaren. 'Het beeld van de NS fluctueert nogal als het om duurzaamheid gaat.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!